En mann og en jente sitter ved frokostbordet med kjøkkenet  bakgrunnen. Begge har på seg gult. Det ser ut som de har det gøy.
En mann og en jente sitter ved frokostbordet med kjøkkenet bakgrunnen. Begge har på seg gult. Det ser ut som de har det gøy.

Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Aldersgrense er All
Denne filmen er tillatt for alle aldersgrupper
Ei jente med kort rødt hår står foran på plakaten med en fotball under den ene foten. Hun smiler lurt. Bak henne står en rekke andre mennesker som er med i filmen. Øverst står det med liten tekst: "I kjærlighet og rampestreker er alt lov", og under der igjen står filmens tittel i store hvite bokstaver.
Ei jente med kort rødt hår står foran på plakaten med en fotball under den ene foten. Hun smiler lurt. Bak henne står en rekke andre mennesker som er med i filmen. Øverst står det med liten tekst: "I kjærlighet og rampestreker er alt lov", og under der igjen står filmens tittel i store hvite bokstaver.

Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Film

Forfatter:

Sjarmerende barnefilm som tar opp temaer som familierelasjoner, vennskap og respekt.

Ella, Mini-Zlatan, har en bestevenn som er kulere og gøyere enn alle andre. Nemlig onkelen hennes, Tommy. Når Ellas foreldre skal reise bort får Ella være hos onkel Tommy. Men så en dag ringer det på døren og der står Steve, onkel Tommys nye kjæreste fra Nederland. Ellas drømmeuke med onkel Tommy ser ikke ut til å bli som hun hadde tenkt. Hun må bli kvitt Steve.

Mini-Zlatan og verdens beste onkel kategoriseres i sjangeren familiefilm/barnefilm. Den er svensk, men er dubbet til norsk av bl.a. Jakob Oftebro og Frank Kjosås. Filmen varer i 1 time og 21 minutter. Filmen er fritt basert på den svenske forfatteren Pija Lindenbaums barnebok, som på norsk er utgitt med tittelen Lille-Zlatan og kule onkel Tommy av Damm Forlag, 2007. Filmen er regissert av den norske regissøren Christian Lo.

Oppgavene til filmen kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene vil imidlertid passe aller best til klasse-/gruppesamtale!

Publisert
Nærbilde av en ung jente i gul t-skjorte som heller sukker på noen sko under et bord. Det ser ut som hun gjør en rampestrek.