Bilde i svart-hvitt. Ungdommer på det som ser ut som en buss.
Bilde i svart-hvitt. Ungdommer på det som ser ut som en buss.

12 bragder - folkehelse og livsmestring

Forfatter:

Folkehelse og livsmestring er et av de tre tverrfaglige målene nedfelt i Fagfornyelsen.  Filmen 12 bragder vil kunne brukes opp mot et tverrfaglig temaarbeid med fokus på eksempelvis identitet og tilhørighet.

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver. Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevgruppe, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klasse-/gruppediskusjon.

  1. a)  Tilhørighet er en viktig faktor i livet til de fleste. Food gjør hva som helst for å få være en del av gjengen hvor Salle er leder. Hvorfor søker en gutt som Food akkurat dette fellesskapet?
    b)  I filmens slutt ser vi at Food forlater gjengen (hvilket er hans tolvte bragd). Hvilket fellesskap er det han da søker i stedet for, tror du – og (ikke minst) hvorfor?
  2. Et ordtak sier at ”lediggang er roten til alt ondt.” Ordtaket handler om at hvis folk ikke har noe å gjøre, og kjeder seg, så finner de kanskje på ting de ikke burde ha gjort. Gutta i 12 bragder bruker en del fritid i svømmehallen; bortsett fra det så henger de bare rundt, og de lar seg ofte friste til ugagn. Hvilke fritidstilbud finnes i kommunen som du bor i? Hva har disse tilbudene å si for ungdomsmiljøet på hjemstedet ditt?
  3. Guttene i gjengen har et miljø preget av vold og trusler. Kjenner dere til FNs menneskerettighetserklæring? I så fall: Diskuter og det finnes eksempler fra filmen på at noen av punktene i menneskerettighetserklæringen blir brutt. Hvem har ansvar for at mennesker i samfunnet der du bor får rettighetene sine ivaretatt?
  4. Hva kjennetegner guttenes holdning til jenter og kvinner i denne filmen? Hva opplever du som positivt, og hva opplever du som negativt? Snakk sammen i klassen.
  5. I filmen ser vi en scene hvor Svetlana og venninnen er inne på et soverom hvor hele guttegjengen samler seg. Hvordan opplevde du denne situasjonen? Hvordan tenkte du at denne scenen kunne komme til å ende? Snakk sammen i par/grupper om hva denne scenen fikk deg til å tenke – og hvorfor.
  6. Å tilhøre en minoritetsbakgrunn vil ofte kreve mye ekstra av en person for at han/hun skal kunne føle seg som en del av det store fellesskapet. Hva mener du et samfunn, for eksempel din hjemkommune, kan og bør gjøre for at alle som bor der i størst mulig grad skal kunne føle på tilhørighet?
  7. Food blir utstøtt fra guttegjengen fordi han løper fra en slåsskamp hvor Salle får juling. Kan valget hans rettferdiggjøres på noe vis? Mener du han burde ha tatt et annet valg? Hva ville du selv ha gjort i en slik situasjon? Diskuter i klassen.
  8. Når Food og Bassam slåss, står andre ungdommer rundt og heier, jubler og filmer. Hvis du hadde vært til stede i denne situasjonen, hva ville du ha gjort? Begrunn svaret ditt.
  9. Bassam ypper til bråk hele tiden. Til slutt får han juling av Food. Hvilke følelser fikk du av å se Bassam tape? Snakk sammen i grupper om hvordan du/dere opplevde denne slåsskampscenen. Hvis dere fikk ulike følelser, snakk sammen om hvorfor.
  10. Et slikt gjengmiljø som vi blir kjent med i filmen vil nok blant mange oppleves som destruktivt og truende. Likevel, hvilke positive sider klarer du å se at dette gjengfellesskapet består av?
  11. I denne filmen ser vi mange eksempler på vold. Snakk sammen i grupper om hvilke eksempler på vold dere husker. Lag en oversikt hvor dere beskriver hvert eksempel med noen få stikkord. Etterpå snakker dere sammen om det var noen av disse voldshandlingene du/dere mener kan rettferdiggjøres, eller om alle burde/kunne ha vært unngått. Begrunn meningene dine.

 

Publisert 18.12.2023