Stillbilde fra en scene i filmen "Drømmer". Et klasserom hvor en ung jente og en kvinne er i fokus. Foto.
Stillbilde fra en scene i filmen "Drømmer". Et klasserom hvor en ung jente og en kvinne er i fokus. Foto.

Å skrive seg selv

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

I puberteten er vi på jakt etter å finne ut hvem vi er som individ. Den franske filosofen Michel Foucault sier at en måte å finne dette ut på er «å skrive seg selv».

Tippoldemoren din skrev dagbok da hun var ung, og det gjør kanskje du også? Eller kanskje du legger ut bilder av den du vil være på sosiale medier? Du er ikke alene. Det finnes forfattere som skriver både dikt og sanger, ja hele romaner, for å finne ut hvem de egentlig er.

  1. Hvorfor var det viktig for Johanne å skrive om det hun følte og opplevde da hun ble forelsket i Johanna?
  2. Hva skjedde med Johannes fortelling da den ble lest av andre?
  3. Det finnes mange eksempler på selvbiografiske romaner. En av de mest kjente er Karl Ove Knausgårds Min kamp 1-6. Se intervjuet med Knausgård på NRK skole: Knausgårds bok Min kamp (nrk.no/skole). Hvorfor var det viktig for forfatteren å skrive Min kamp?
  4. Flere i Knausgårds omgangskrets reagerte på måten de ble omtalt på og brukt som romanfigurer i Min kamp. Hvilke problemer ser forfatteren selv med å omtale virkelige personer i en roman?
  5. I bind 4 i Min Kamp forteller Knausgård om hvordan han forelsket seg i en ung elev og innledet et forhold til henne da han som 20-åring jobbet som lærervikar i Nord-Norge. Handler Knausgårds fortelling og fortellingen til Johanna egentlig om det samme? Tenk nøye gjennom svaret.
  6. Hvordan kan vi vite om det som omtales i en skjønnlitterær tekst faktisk har hendt?
  7. Både mor og forlegger ivrer etter at Johanne skal utgi teksten sin i bokform. Var det riktig av Johanne å publisere teksten av hensyn til Johanna?

 

Publisert