Stillbilde fra "And the King Said What a fantastic machine". Optisk illusjon av en kvinne som går opp veggen til en bygning. Foto.
Stillbilde fra "And the King Said What a fantastic machine". Optisk illusjon av en kvinne som går opp veggen til en bygning. Foto.

Filmatiske virkemidler - voiceover og synlig klipping

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

I disse oppgavene skal vi arbeide med filmspråk.

Dokumentarfilmen And the King Said, What a Fantastic Machine består av arkivmateriale eller opptak funnet på internett. Det vil si at filmskaperen ikke har tatt opptakene selv. De filmatiske virkemidlene er altså klipping, musikk, voiceover og lydeffekter.


Dokumentarfilmen er klippet i en stil som heter “montasje”, også kalt “synlig klipping”. Det er sjeldent at en film nærmest utelukkende består av klipp på denne måten. Les om klipping og synlig klipping (filmcentralen.dk) (obs. teksten er på dansk). Legg spesielt merke til begrepet provoserende synlig klipping.

  1. Se scenen fra And the King Said, What a Fantastic Machine med den gamle filmrullen (skolekino.filmrommet.no).
    1. Forklar hva voiceoveren (fortellerstemmen) gjør i denne scenen. Finn et godt sitat fra fortelleren.
    2. Forklar hvordan scenen bruker provoserende synlig klipping. Hva er det publikum tenker når det plutselig klippes til en kvinne som trekker inn magen foran kameraet? Hvordan vil publikum oppfatte det i sammenheng med det som voiceoveren har sagt?
    3. Hva er budskapet i scenen? At kameraet objektivt gjengir verden, eller at kameraet kan brukes til manipulasjon?
  2. Se scenen fra And the King Said, What a Fantastic Machine om da fjernsynet kom (skolekino.filmrommet.no).
    1. Forklar hva voiceoveren gjør i denne scenen. Finn et godt sitat fra fortelleren.
    2. Forklar hvordan scenen bruker provoserende synlig klipping. Hva vil filmskaperen at vi skal tenke om TV-en og dets innflytelse på mennesker?
    3. Legg merke til musikken i scenen. Hvordan påvirker musikken oppfattelsen vår av det vi ser?
    4. Hva er forholdet mellom det voiceoveren forteller, og det vi ser i montasjen? Forklar hvorfor scenen kan oppfattes som ironisk og kritisk.
  3. Se scenen fra And the King Said, What a Fantastic Machine som viser oss ulike menn i maktposisjon (skolekino.filmrommet.no).
    1. Hvem er disse mennene vi ser i denne scenen? Hva har de til felles? Hvilken rolle spiller film og bilder for dem?
    2. Forklar hvorfor det er beskrivende synlig klipping i denne scenen. Hva er det scenen ønsker å beskrive?
    3. Hvilken rolle spiller musikken i denne scenen? Hva gjør musikken for oppfattelsen vår av bildene vi ser?
    4. Diskuter om filmskaperen er rettferdig overfor personene i scenen. Er det greit å klippe sammen Frankrikes demokratisk valgte president med diktatorer som Hitler, Staling og Kim Jong-un?

Tilleggsoppgave: Dokumentarfilm om mobilbruk

Gå sammen i små grupper på tre-fire personer. Lag en kort dokumentarfilm på 40-60 sekunder med hjelp av mobiltelefoner. Filmen skal handle om bruk av mobiltelefoner på skolen og skal være i montasje-stil. Forsøk å gjøre filmen ironisk ved hjelp av voiceover og klipping.


Oppgavene er basert på det danske undervisningsopplegget «And the King Said, What a Fantastic Machine» (filmcentralen.dk), og er oversatt og bearbeidet med tillatelse fra Det Danske Filminstitut.

 

Publisert