Ask og Ylva lever i Yukon-området i Canada, et arktisk strøk hvor global oppvarming i senere tid har ført til smelting av mye snø og is, noe som har forandret livsforholdene til mange slags dyr. Dette har filmskaperne ønsket å belyse.
Denne oppgaveseksjonen fokuserer på filmens tema og budskap. Merk, hver enkelt har lov til å tolke filmen om Ask og Ylva på sitt eget vis; ingen av disse oppgavene har nødvendigvis et fasitsvar, så her er det bare for alle å dele tankene sine.
- FILMENS TEMA: Hva tror dere de som har laget denne filmen hadde lyst til at den skulle handel om? Se på listen under, med forslag til ulike temaer. Er det andre temaer dere synes passer? Begrunn tankene deres.
-
miljøvern
-
vennskap
-
kjærlighet
-
nådeløshet
-
håp
-
dyrevelferd
-
frykt
-
fiendskap
-
- FILMENS BUDSKAP: Bli først enige om hva som menes med at en film har et budskap. Så kan klassen i fellesskap komme frem til ulike forslag til hva man tror filmskaperne ønsker å fortelle sitt publikum. Begrunn tankene deres så godt dere kan. Som igangsettere kan man stille spørsmål som disse: Hva tror du de som har laget filmen ønsker at publikum skal tenke etter å ha sett filmen? Hvilke følelser skaper filmen?
- Fjellreven i Norge er utryddingstruet. Hva er årsaker til dette? Hva kan bli gjort for å redde fjellreven i landet vårt? Bruk internett til hjelp.
- Hvis vi mennesker skal klare å ivareta dyr og deres naturlige behov, må vi lære å forstå dyr, og – ikke minst – bli glad i dyr. Snakk sammen om hvilke syn mennesker har på dyr, ikke minst rovdyr som for eksempel (is)bjørn, ulv og rev. Hvordan tenker mennesker som synes at rovdyr er menneskets fiender? Hvem er det som ser på alle dyr som venner? Hvorfor er det blitt slik?
- Ask og Ylva lever langt unna menneskets sivilisasjon. Hva med de ville dyrene som lever i din skoles nærmiljø? Hvilke dyr er dette, og hvordan får disse livene sine påvirket av mennesker? Påvirker mennesker dyrene i nærmiljøet sitt mest positivt eller mest negativt?
Publisert