Berlin, sommeren 1942 skildrer Hilde som en kompleks og modig kvinne i motstandsbevegelsen. Gjennom disse oppgavene skal vi reflektere over filmens tidslinje, etiske dilemmaer og dagsaktuelle problemstillinger.
- Beskriv Hilde slik hun introduseres både i filmens nåtid og gjennom flashbacks.
- Berlin, sommeren 1942 er basert på den virkelige historien om Hilde Coppi, men hun fremstår ikke umiddelbart som en typisk krigshelt. Regissør Andreas Dresen nøler ikke med å skildre hennes usikkerhet gjennom filmen. Hvilken effekt har det at filmens hovedperson blir fremstilt med så mange fasetter?
- Det er mange bikarakterer i Berlin, sommeren 1942, men de fleste av dem brukes til å belyse Hildes situasjon. Velg et par av bikarakterene, og beskriv hvordan de bidrar til filmen.
- Beskriv miljøet der filmen utspiller seg.
- Vi kastes frem og tilbake i tid i handlingen i Berlin, sommeren 1942. Selv i scenene fra fortiden er ikke hendelsene kronologiske. Dette skaper en fragmentert tidsfornemmelse. Hva oppnår vi ved å “splitte” tiden på denne måten?
- Berlin, sommeren 1942 har mildt sagt ingen lykkelig slutt, men når den nå voksne Hansis stemme høres i filmens avsluttende scene, rommer filmen likevel elementer av det håpet som Hilde ønsket å gi videre. Hvorfor tror du regissøren har valgt å avslutte filmen på denne måten?
- Hilde og de andre i motstandsgruppen bryter loven, men de gjør det fordi de mener det er moralsk riktig. Filmen skildrer en konflikt mellom loven og personlig etikk. Diskuter i klassen om det noen ganger kan være riktig å gjøre noe ulovlig. Kom med aktuelle problemstillinger der dette kan være relevant, for eksempel i forbindelse med klimaaktivisme eller krigen i Gaza.
Filmpresentasjonen og oppgavene til filmen er basert på det danske undervisningsopplegget Kærlig hilsen, Hilde (grandteatret.dk), og er oversatt og bearbeidet med tillatelse fra filmens distributør.
Publisert