Stillbilde fra "Blücher". Alvorlig mann får på gaten. Foto.
Stillbilde fra "Blücher". Alvorlig mann får på gaten. Foto.

Filmspråk i "Blücher"

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Filmen om Blücher er et historisk krigsdrama, fortalt med et klassisk formspråk.

  1. Filmens struktur benytter såkalte bokender, ved at den åpner og avslutter med Birger Eriksens høring i 1946. Denne høringen er i sort-hvitt, mens resten av filmens handling – hendelsene på Oscarsborg festning i 1940 – er i farger. Hva tror du er grunnen til at filmskaperne bruker sort-hvitt og farger på denne måten? Hvilken effekt opplever du at dette grepet har?

  2. Foruten bruken av sort-hvitt og farger, endrer også billedspråket seg på andre måter gjennom filmen. Noen scener bruker hovedsakelig statiske bilder, mens i andre scener beveger kameraet seg svært mye. I hvilke scener la du spesielt merke til hvordan filmskaperne beveger kameraet og komponerer bildene? Hvordan påvirker disse grepene hvordan du opplevde disse scenene som publikum? Velg minst tre scener der du beskriver dette.

  3. Noen av filmens mest spektakulære scener benytter seg nødvendigvis av digitale effekter. Med nyere produksjonsteknikk blandes slike effekter nokså sømløst inn i filmen, slik at de ikke skal synes for publikum. Forsøk allikevel å identifisere noen av scenene der slike effekter er benyttet i filmen. Forklar hvorfor du tror at filmskaperne har brukt digitale effekter i disse scenene. Hvordan tror du filmen hadde sett ut dersom den ble laget før slike digitale effekter fantes? Hvordan kunne man da ha gjenskapt scener som senkningen av Blücher og flyangrepet på festningen?

  4. Filmmusikk er ofte et viktig fortellergrep i filmer om store og viktige historiske hendelser som de vi ser i filmen. På hvilken måte har filmskaperne brukt musikk for å forsterke dramaet i filmen? I hvilke scener i filmen la du spesielt merke til bruken av musikk? Hvordan påvirker musikken disse scenene? Velg minst tre scener der du beskriver dette.

  5. Lyddesignet, altså hvordan lydbildet brukes til å fortelle historien, er også et sentralt fortellergrep i filmen. Hva la du spesielt merke til ved lydbruken i filmen? På hvilke måter forsterkes detaljene i krigsmaskineriet, som kanonene på festningen, gjennom lyddesignet? Hvordan brukes stillhet for å bygge atmosfære og spenning i filmen?

  6. Hvilke filmatiske grep har filmskaperne brukt for å skape en troverdig og realistisk tidskoloritt i filmen? Hvilke detaljer legger du merke til i filmen som forteller oss når og hvor handlingen foregår?

  7. På hvilke måter tror du lyssettingen i denne filmen har vært en utfordring? Hva tror du gjør det spesielt vanskelig og ressurskrevende å filme nattscener, som denne filmen har spesielt mye av?

Publisert