Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren ser på nordlys. Illustrasjon.
Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren ser på nordlys. Illustrasjon.

Diverse oppgaver til "Kvitebjørn"

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne berører mange temaer, tanker og følelser. De foregående oppgaveseksjonene berører ikke nødvendigvis alt det som en klassen opplever som sentralt, viktig eller interessant, så her følger en seksjon med oppgaver med variert innhold. 

Disse oppgavene og spørsmålene kan man fritt velge blant, alt etter hva hver enkelt faglærer og klasse ønsker å bruke tid på. 

  1. Det er masse musikk i denne filmen. Dere kan jo godt høre på sangene på nytt i klasserommet, mens dere for eksempel jobber med kunst- og håndverksaktiviteter (se oppgave 9 i Praktiske oppgaver til "Kvitebjørn" og 13 under her). Sangene finner dere for eksempel på Spotify, og søker dere på ”Kvitebjørn” på Youtube, så dukker det opp flere musikkvideoer også.
  2. I filmen er det snakk om å gjøre ”gårdsarbeid”. Hva betyr dette? Hva slags type arbeid må man gjøre på en gård? Snakk sammen i klassen om hva dere kan og vet om gårdsarbeid.
  3. Selv om ikke eventyr sier så mye om når handlingen finner sted, så skjønner man at den verdenene som Liv lever i er et godt stykke tilbake i tid. Når tror dere at mennesker i Norge levde slik som vi ser Liv og familien hennes levde? Hva tenker dere er de største forskjellene på livet den gang og i dag?
  4. Hva menes med at en ”avling slår feil”?
  5. Liv forteller at ”bestefar sier man kan reise hvor som helst gjennom bøker.” Hva menes med dette, tror du?
  6. I filmen ser vi menneskene dyrke mais. Kan man dyrke mais i Norge? Bruk internett og finn ut.
  7. Hvilke ulike eksempler på kjærlighet så dere i filmen? Snakk sammen, og lag en liste på tavla.
  8. La dere merke til at man kunne høre ulike dialekter i filmen? Snakk sammen om hvilke karakterer som hadde mest utpreget dialekt. Hvor i Norge tror eller vet dere at disse kommer fra?
  9. I filmen får vi høre at en ørret kan leve i både ferskvann og i saltvann. Hva betyr dette? Hvor finner man ferskvann og hvor finner man saltvann?
  10. Filmens tittel er Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne. Kan dere forskjellen på øst og vest? Hva med nord og sør? Bruk et kart og finn ut av de ulike himmelretningene. Hvem i klassen bor østenfor eller vestenfor skolen?
  11. Livs bestefar sier at hun må ”lytte til hjertet sitt”. Hva mener han med dette, tror du?
  12. Hvilke ulike følelser fikk dere av å se denne filmen? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Var noe romantisk? Var noe skummelt? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
  13. Når dere er ferdige med å jobbe med oppgavene, så kan hver enkelt tenke på hva i filmen man husker best, og tegne en tegning av dette. Bruk gjerne farger, og heng til slutt de ferdige resultatene opp i klasserommet. 

 

Publisert