Stillbilde fra "Mina og røverne". En Person kommer ut av en bil. Foto.
Stillbilde fra "Mina og røverne". En Person kommer ut av en bil. Foto.

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Mina og røverne rommer mange temaer, tanker og følelser. De foregående oppgaveseksjonene berører ikke nødvendigvis alt det som dere i klassen opplevde som sentralt, viktig eller interessant ved filmen og dens tema. Denne seksjonen inneholder derfor en variasjon av ulike oppgaver og spørsmål man fritt kan velge blant, alt etter hva hver lærer og klasse ønsker å bruke tid på. 

 

  1. Lytt til Røverradion sammen! Der du vanligvis hører på podcast, for eksempel NRK radio (radio.nrk.no).

  2. Hvordan gjennomfører man et godt intervju? Hva er viktig å huske når man skal få et intervjuobjekt til å åpne seg? Hva er gode temaer? (Lærte du noe om dette ved å se denne filmen?) Lag deres egne podcast episoder hvor dere intervjuer mennesker i deres skolemiljø/nærmiljø om et passende og godt tema. Jobb gjerne sammen i grupper, slik at dere kan fordele ulike roller (intervjuer, lydansvarlig – og eventuelt filmansvarlig, hvis dere heller vil filme enn å kun gjøre lydopptak). Hvert intervju trenger ikke å vare så lenge, og til slutt spiller dere av de ferdige resultatene for hverandre i klassen.

  3. Dennis sier han er født i feil kropp, han ønsker å være en kvinne. Hormonterapi nevnes. Hva innebærer dette; hvor langt kan man medisinsk utvikle en mannskropp til å bli en kvinnekropp? Bruk internett og finn ut.

  4. Rune Cato har en tatovering hvor det står ”Yesterday is history”. Snakk sammen i grupper om hvor godt dere synes dette budskapet passer Rune Cato. 

  5. Rune Cato vervet seg til ”fremmedlegionen” i Ukraina, for å bidra i kampen mot Russland. Bruk internett og finn ut av konseptet  fremmedlegion. (Merk, dere vil få en del treff på Den franske  fremmedlegionen, men søk dypere ned i begrepet.) Hvilke mennesker er det dere kan tenke dere at verver seg til en slik militærtjeneste?

  6. Pr. i dag (høsten 2024) har ikke politiet avklart hva som skjedde med  Rune Cato den natten han døde. Søk på internett og finn stoff om hva man vet om omstendighetene rundt tragedien. (Søker du på hans fulle navn, så får du en del treff: Rune Cato Liljebakk).

  7. Mina Hadjian er leder for det internasjonale fengselsradiosamabeidet Prison Radio International. Besøk hjemmesiden deres (prison.radio) og finn ut mer om det arbeidet de gjør.

  8. Rune Cato som barn er et godt eksempel på at noen som virkelig trengte hjelp ikke fikk det. Dette fikk store, livsvarige negative konsekvenser for Rune Cato. Hva skal man gjøre hvis man opplever at noen du kjenner blir omsatt for omsorgssvikt, vold, mobbing, ekskludering og så videre? Her er en oversikt over ulike hjelpetelefoner man kan ringe (helsenorge.no). Ta en titt… det er kanskje bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

  9. Rune Cato forteller om hvilke negative konsekvenser det hadde for ham at foreldrene hans hadde dårlig råd da han vokste opp. Hva kan gjøres for å hindre at barn vokser opp i fattigdom? Diskuter.

  10. Røverradion gir folk i fengsel en mulighet til å være del av et fellesskap, og til å bidra med noe nyttig. Når opplever dere at dere hører til? Er dere del av gode fellesskap? Hvilke i så fall? (Eksempler på ulike fellesskap: Familien din, en fritidsaktivitet, klassen din). Savner dere å oppleve å høre til? Hva kan i så fall være grunner til det? Diskuter.

Publisert