Dokumentarfilm og fiksjonsfilm kan gi innsikt i den historiske, religiøse og ideologiske bakgrunnen for en internasjonal konflikt. Her er tips til et tverrfaglig undervisningsopplegg i temaet demokrati og menneskerettigheter i fag som historie, religion og etikk, mediekunnskap, norsk, og politikk og menneskerettigheter.
Undersøk denne tverrfaglige problemstillingen:
Hvorfor er israelere og palestinere stadig i konflikt med hverandre, og hvorfor skaper denne konflikten så sterkt engasjement i USA, i Vest-Europa, og her i Norge?
Bruk disse tre filmene som utgangspunkt:
- Arn – Tempelridderen (svensk spillefilm om korsfarertida). Du kan se filmen enten på Filmrommet eller på NDLA hvor den har tilhørende oppgaver.
- Praying for Armageddon (norsk dokumentar om kristen-nasjonalister i USA). Du kan se filmen med tilhørende debatt på NRK.
- No Other Land (norsk-palestinsk dokumentar om livet på Vestbredden). Se filmen på kino og se filmomtale og bakgrunnsoppgaver her på Filmrommet Skolekino.
Jobb sammen i grupper.
- Bruk begreper, teorier og fagkunnskap fra ulike skolefag til å analysere, vurdere og reflektere over problemstillingen ut fra den innsikten dere fikk etter å ha sett filmene.
- Hvilken ny kunnskap om Israel-Palestina-konflikten sitter dere igjen med?
- Hvordan bidro dokumentarene og spillefilmen til innlevelse og engasjement?
Publisert