To menn ser på hverandre i et ørkenlandskap. Foto.
To menn ser på hverandre i et ørkenlandskap. Foto.

Film som kilde i tverrfaglig fordypning

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Dokumentarfilm og fiksjonsfilm kan gi innsikt i den historiske, religiøse og ideologiske bakgrunnen for en internasjonal konflikt. Her er tips til et tverrfaglig undervisningsopplegg i temaet demokrati og menneskerettigheter i fag som historie, religion og etikk, mediekunnskap, norsk, og politikk og menneskerettigheter.

Undersøk denne tverrfaglige problemstillingen:

Hvorfor er israelere og palestinere stadig i konflikt med hverandre, og hvorfor skaper denne konflikten så sterkt engasjement i USA, i Vest-Europa, og her i Norge?

Bruk disse tre filmene som utgangspunkt: 

  • Arn – Tempelridderen (svensk spillefilm om korsfarertida). Du kan se filmen enten på Filmrommet eller på NDLA hvor den har tilhørende oppgaver.
  • Praying for Armageddon (norsk dokumentar om kristen-nasjonalister i USA). Du kan se filmen med tilhørende debatt på NRK.
  • No Other Land (norsk-palestinsk dokumentar om livet på Vestbredden). Se filmen på kino og se filmomtale og bakgrunnsoppgaver her på Filmrommet Skolekino.

 

Jobb sammen i grupper. 

  • Bruk begreper, teorier og fagkunnskap fra ulike skolefag til å analysere, vurdere og reflektere over problemstillingen ut fra den innsikten dere fikk etter å ha sett filmene.
  • Hvilken ny kunnskap om Israel-Palestina-konflikten sitter dere igjen med?
  • Hvordan bidro dokumentarene og spillefilmen til innlevelse og engasjement?
Publisert