Flow
I Flow følger vi en katts reise, etter at den er blitt tvunget på flukt av en flom. Katten søker opp i høyden, men vannet stiger faretruende raskt. Underveis finner den tilflukt i en seilbåt, men denne entres også av andre dyr i nød. Sammen, til tross for store ulikheter, må denne lille flokken samarbeide om å finne en trygg havn i et oversvømt landskap.
Den verdenen det hele utspiller seg i er etter alt å dømme vår egen, skjønt ikke et eneste menneske er å se, kun ruiner av menneskers byggverk. Og mystiske hendelser visker ut skillet mellom virkelighet og fantasi.
Flow har vunnet flere priser i kategorien ”beste animasjonsfilm” (Oscar, Golden Globe, European Film Awards, Fredrikstad Animation Film Festival).
Filmens regissør er latviske Gints Zilbalodis. Han har fått mye oppmerksomhet for å ha klart å få til denne filmen med forholdsvis få resurser. Han har samarbeidet med et knippe mennesker stasjonert i Latvia, Frankrike og Bulgaria, og all animasjon er gjort digitalt ved hjelp Blender, som er en animerings-programvare alle kan laste ned gratis.
Filmen er uten tale.
Egnethet i skolen
Flow har fått nedre aldersgrense seks år, og kan på mange måter fremstå som en barnefilm. Imidlertid, filmens klimaendringer-tematikk og den symboltunge budskapsformidling gjør filmen egnet til et dypdykk for alle grunnskolens klassetrinn. Dette tar oppgaveseksjonene under høyde for. Hver lærer må derfor selv velge de oppgavene under, som man ser passer best til eget klassetrinn – og egne fag.
Relevante skolefag vil kunne være naturfag, KRLE, kunst & håndverk og samfunnsfag. I en tverrfaglig sammenheng vil læreplanens overordnede mål ”bærekraftig utvikling” være et naturlig valg opp mot denne filmen.
For å understreke, de følgende oppgaver er ikke organisert etter elevers aldersnivå, så her velger hver enkelt faglærer å jobbe med det man selv tenker er best egnet. Imidlertid, eksempelvis de kreative oppgavene (Kreative oppgaver til "Flow"), passer kanskje best i småskolen, og symbolikktolkning (Symbolikk i "Flow"), får man kanskje mer ut av på ungdomsskoletrinnene… men ikke nødvendigvis!