Halvnært bilde av to barn. De ser redde ut og er ikledd vinterklær fra gamledager. Det er kveld eller natt. Foto.
Halvnært bilde av to barn. De ser redde ut og er ikledd vinterklær fra gamledager. Det er kveld eller natt. Foto.

Andre verdenskrig

Forfatter:

Forarbeidsoppgaver til filmen Flukten over grensen.

  1. I forkant av filmvisningen er det en fordel om elevene har en grunnleggende kunnskap om Den andre verdenskrig. Her er noen sentrale stikkord (for å kunne forstå flere av de mest sentrale hendelsene i filmen:
    • Norge var okkupert av Tyskland (årene 1940-1945). Tyskerne tok politisk og militær kontroll, og tyske soldater var da spredt over hele landet.
    • I Tyskland hersket det nazistiske tankesettet, hvor man blant annet mente at jøder var mindreverdige mennesker.
    • Tyskerne ønsket å ta jødene i Norge til fange, og frakte dem til nazistenes fangeleirer (hvor jødene sannsynligvis kom til å bli drept).
    • Klarte man å flykte til Sverige var man trygg, siden Sverige var et nøytralt land under krigen.
    • Mange nordmenn støttet tyskerne. Disse ønsket å bidra til å få jødene ut av Norge.
    • De nordmennene som motarbeidet nazistene, og som forsøkte å hjelpe jødene, risikerte livet sitt. Mange barn opplevde at foreldrene deres ble arrestert av nazistene.
  2. Se på et kart over Nord-Europa. Hvor er Tyskland, Norge og Sverige? Hvor langt er det fra Halden (hvor barna i filmen flykter fra) til svenskegrensa?
  3. Hvem var Adolf Hitler?
  4. Se over oppgaveseksjon Ord, uttrykk, språk og symboler (linket til under). Her er det trukket frem noen begrep som man kan vurdere å se på betydningen av før man ser filmen. (Oppgaveseksjonen som helhet er imidlertid tenkt til etterarbeid.)
Publisert 16.01.2024