En eldre mann i en grå dress står ved et skrivebord, opplyst av en dramatisk lysstråle som fremhever hans alvorlige uttrykk. Bakgrunnen viser et rom med klassiske møbler, vinduer med sprosser, og en byste. Atmosfæren er ladet og intens, med en følelse av besluttsomhet og alvor.
En eldre mann i en grå dress står ved et skrivebord, opplyst av en dramatisk lysstråle som fremhever hans alvorlige uttrykk. Bakgrunnen viser et rom med klassiske møbler, vinduer med sprosser, og en byste. Atmosfæren er ladet og intens, med en følelse av besluttsomhet og alvor.

Før filmvisning av “Quislings siste dager”

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Hvem var egentlig Vidkun Quisling, og hvilke assosiasjoner får du når du hører navnet hans? Her er noen tips til hvordan dere kan forberede dere til filmvisning av filmen Quislings siste dager.

Forslag til spørsmål dere kan reflektere over i klassen før dere går på kino. Se også gjerne filmens trailer i forkant av kinobesøket.

  1. Hva forbinder du/dere med navnet Quisling?
  2. Hvem var den historiske personen Vidkun Quisling?
  3. Hva skjedde under det norske landssvikoppgjøret etter andre verdenskrig?
  4. Hva slags forbrytelser må man ha gjort seg skyldig i for å bli regnet som landssviker?
  5. Da tyskerne okkuperte Norge valgte regjeringen å gjeninnføre dødstraff. Om dere ønsker å lære mer om dødsstraff i Norge før dere ser filmen, så kan oppgavene Dødstraff i krig og fred (skolekino.filmrommet.no) også jobbes med i forkant av filmvisning.

 

Publisert