Stillbilde fra "Voice".  To personer sitter i sofaen i samtale, den ene holder en kopp. Foto
Stillbilde fra "Voice". To personer sitter i sofaen i samtale, den ene holder en kopp. Foto

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Voice beveger seg i grenseland mellom dokumentar og fiksjon. I disse oppgavene skal vi se nærmere på ulike virkemidler, og hvordan valg av form påvirker hvordan vi oppfatter både personer og steder.

  1. Voice kan oppfattes både som en fiksjonsfilm og en dokumentar. Hva taler for det ene eller det andre, synes du?
  2. Hva er forskjellen på dokumentarfilm og spillefilm? Har du sett en dokumentarfilm, enten på kino, TV, strømmetjeneste eller sosiale medier? Hva handlet den om?
  3. En av aktivistene, Dawit, er kritisk til filmen Rhea skal lage, og spør henne om det skal bli en «Brennpunkt-dokumentar». Hva er typisk for en Brennpunkt-dokumentar? Hvorfor er Dawit kritisk til denne typen dokumentar?  
  4. Filmen Voice er basert på et ekte filmverksted for ungdom. Flere av de som deltok der, er skuespillere i Voice, men spiller «fiktive» ungdommer som delvis likner på dem selv i virkeligheten. Hvorfor tror du regissør Ane Hjort Guttu har valgt denne fremgangsmåten, i stedet for å lage en mer «tradisjonell» dokumentar fra filmverkstedet?
  5. I Voice vises flere korte filmer laget av ungdommer. Eksempler er filmen om fotballdommeren, kattefilmen, rengjøring av en leilighet, og filmen som de to guttene i sofaen ser på. Disse korte filmene er eksempler på hvordan man kan gi kunstnerisk form til noe som er vanskelig å snakke om. Kan du velge tre filmer fra filmen, og si noe om hvilke virkemidler som er brukt og hvorfor?
  6. Voice er en film med minst tre «lag» eller nivåer: filmen du ser på, filmen Rhea skal lage til NRK, og filmene ungdommene lager på filmverkstedet. Er det lett eller vanskelig å skille dem fra hverandre? Er det viktig å se forskjell, synes du?  
  7. Kan du si noe om forskjellen i virkemidler mellom disse «lagene»? For eksempel hvordan kamera er brukt? Velg en eller flere scener og si noe om forskjellen.  
  8. I en sekvens i filmen får Rhea hjelp av Jon-Gunnar som er filmprodusent. Hva gjør en produsent i en filmproduksjon?  
  9. I en av scenene har Rhea laget en begynnelse på filmen sin, og viser den for de voksne aktivistene. «Den t-baneturen er virkelig en klisjé», kommenterer Sara. Hva mener hun med det?  
  10. Hvilke andre måter kan Rhea begynne filmen på som kan vekke interesse for historien om verkstedet VOICE, men som ikke setter opp et skille mellom det filmen handler om og de som ser på?
  11. Om du skulle laget en film om ditt eget nærområde – hvordan ville du ha begynt den filmen? 
Publisert