Vi ser et klasserom der en gruppe elever sitter med vendt mot læreren og den grønne tavla. Flere av elevene rekker opp hendene. Foto.
Vi ser et klasserom der en gruppe elever sitter med vendt mot læreren og den grønne tavla. Flere av elevene rekker opp hendene. Foto.
Forfatter:

Film er et fantastisk verktøy i undervisningssammenheng. Gi elevene dypere forståelse, innsikt og kunnskap gjennom å jobbe med disse oppgavene i sammenheng med filmvisningen. 

Før og etter filmvisning

Film kan introdusere oss for ulike temaer og kan bidra til inkludering, forståelse og representasjon. Les gjerne gjennom disse spørsmålene i plenum før en filmvisning. På den måten kan elevene være mer forberedt og bevisst på hva de opplever underveis. La gjerne elevene ha tilgang til skrivesaker slik at de kan ta notater underveis i filmen om de føler for det. Jobb med spørsmålene etter filmen.


Her har vi tilpasset oppgavene etter trinn. Bruk de spørsmålene som er mest relevant for din klasse.

 

Barneskole

  1. Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.
  2. Hva kan man lære av å se denne filmen? Snakk sammen i klassen.
  3. Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine. (Hvis du vil kan du skrive en filmanmeldelse, hvor du gir terningkast til denne filmen.)
  4. Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
  5. Hva tror du at du kommer til å huske best fra denne filmen? Snakk sammen i klassen om hvilke scener som ”stakk seg ut”.

 

Ungdomsskole og videregående

  1. Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.
  2. Hva kan man lære av å se denne filmen? Snakk sammen i klassen.
  3. Hvor bra synes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig? Begrunn synspunktene dine. Hvis dere vil kan dere skrive hver deres filmanmeldelse, og lese opp for hverandre i grupper.
  4. Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?
  5. Hvor godt synes du denne filmen passet for klassen din? Begrunn svaret ditt.
  6. Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Følte du på noe tidspunkt ubehag? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen om dette.
  7. Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine. Sørg for at anmeldelsen din skal være saklig, og skal kunne hjelpe den som ikke har sett filmen til å vite om dette er en film som passer for seg eller ikke. 
Publisert 18.12.2023