Stillbilde fra "Voice". Bil i full fyr på filmlerret, med silhuetter av publikum. Foto.
Stillbilde fra "Voice". Bil i full fyr på filmlerret, med silhuetter av publikum. Foto.

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Oppgavene under går i dybden på enkeltscener fra Voice. Arbeidet utføres i grupper satt sammen av lærer. Til slutt kan de ulike gruppene presentere for resten av klassen.

Som del av gruppearbeidet kan elevene få i oppgave å lage egne korte filmer (30 sek -5 min) om tema som opptar dem.

  1. «Fotballscenen» 
    1. Se klippet i fellesskap i gruppa og svar deretter på oppgavene. 
      1. Hvem ser vi i denne scenen?
      2. Når deltakerne i filmverkstedet snakker om filmen om fotballdommeren – hvilke filmatiske virkemidler trekker de fram?  
      3. Beskriv hvordan scenen er bygget opp.
      4. Hvem sine filmer, eller hvem sitt blikk, ser vi på i den første versjonen av filmen? 
    2. Litt senere får vi se utdrag av en ny versjon av fotballfilmen.
      1. Hva er nytt i denne filmversjonen om fotballdommeren?
      2. Hvilke virkemidler foreslår de kan gjøre tematikken mer allmenn?
      3. Har du andre forslag til filmatiske grep som kan brukes for å snakke mer allment om fotballdommere?
      4. Synes dere musikkforslagene i filmen fungerer?  
      5. Er det greit å bruke musikk fordi rytmen passer bra til filmen, selv om sangteksten snakker mot det filmen ønsker å si noe om? Hvilken annen musikk kunne de brukt? 
  2. «Bilbrannscenen» 
    1. Se klippet i fellesskap i gruppa og svar deretter på oppgavene.
      1. En av ungdommene i filmverkstedet VOICE har laget filmen. Hvorfor har han laget den – ifølge ham selv? Hva sier han om hva slags virkemidler han har brukt?  
      2. Hva sier den anonyme gutten i filmen om hvorfor han har tent på en bil?
      3. I diskusjonen etterpå snakker flere av deltakerne om hva bilbrann-filmen får dem til å føle. Hva slags følelser vekker filmen hos deg?  
      4. Filmskaperen har valgt å legge musikk i bakgrunnen. Hva slags effekt skaper den, synes du?
    2. Mens ungdommene i VOICE virker positive til bilbrann-filmen, er de voksne lederne mer skeptiske. Etter fellesdiskusjonen møtes de på kjøkkenet og ser filmen på nytt. 
      1. Sara, en av de voksne lederne i VOICE, mener filmen «romantiserer» bilbranner. Hva legger hun i det, og hvorfor tror du hun mener filmen kan ha en slik virkning?
      2. Dawit og filmskaperen Rhea er uenige om det er bra eller dårlig å publisere filmen på nettet. Hvem av de to er du mest enig med?  

Klippet med bilbrannen er et eksempel på at film som ytring kan oppfattes svært ulikt. Noen av deltakerne i VOICE legger vekt på bilbrann-filmens intensjon: den er ment å vekke følelser, beskrive en handling eller skape forståelse for gjerningsmannen. Andre legger vekt på filmens virkning: den kan reprodusere og forsterke negative bilder av forstadsmiljøer, eller oppmuntre andre til å begå ulovlige handlinger. Som en av de voksne i filmen sier: En ytring er et valg om å si noe i stedet for noe annet. 

 

Lag egne filmer 

Denne praktiske oppgaven handler om å jobbe med film på måter som gjør at en ser seg selv og sitt eget nærmiljø på en annen og kanskje ny måte, eller å jobbe med å finne frem til visuelle måter å fortelle noe på som kan være vanskelig å si med ord.

Klippet med fotballdommeren er et eksempel på hvordan man gjennom filmen kan se seg selv med andres blikk; hvordan filmproduksjon kan brukes for å forstå seg selv bedre. Fotballdommeren sier hun ble sjokkert da hun så på filmen om seg selv, om hvor mange stygge ord de sa til henne. For første gang ser hun seg selv som fotballdommer utenfra. Hun blir lei seg av det hun ser, men sier at hun ikke vil gi seg heller.

Scenen med to av guttene som sitter i sofaen og ser på en film sammen som han ene av dem har laget, er et eksempel på å lage film om noe som er vanskelig å snakke om. 

La elevene få lage egne korte filmer ut fra et eller flere av følgende tema/stikkord: 

  • «Noe om mitt nabolag som få andre kjenner til»
  • «Noe jeg synes er urettferdig»
  • «En politisk sak jeg er opptatt av»
  • «Å se verden fra en annen synsvinkel»
  • «Noe jeg synes det er vanskelig å snakke om»
  • «Om å utføre et arbeid - i kun en tagning»
  • «Mitt yndlingssted» 

 

Filmen kan lages med egen mobiltelefon – alene eller i grupper på 2-3 sammen. De kan presenteres som en mappeoppgave eller vises og diskuteres i grupper. Filmen kan også deles med VOICE-crewet på minfilm@videonova.org. Noen av filmene vil publiseres på instagramkanalen voicefilmen etter samtykke fra eleven. Om klassen har sin egen instagramkanal, kan filmene tagges med @voicefilmen.

Publisert