Animasjonsbilde. En ung gutt og en gammel mann sitter ved et bord innendørs. Forran dem på bordet har de hver sin kopp. De stirrer surt på hverandre. Bilde er i ulike toner av grønt.
Animasjonsbilde. En ung gutt og en gammel mann sitter ved et bord innendørs. Forran dem på bordet har de hver sin kopp. De stirrer surt på hverandre. Bilde er i ulike toner av grønt.

Før filmvisning

Forfatter:
Rettighetshaver:

Gutten og hegren forteller en historie om en ung, japansk gutt som mister moren sin under andre verdenskrig. I disse oppgavene skal dere, som et forberedelsesarbeid før filmvisningen, utforske hva dere allerede kan – og hva dere tror dere bør kunne – for å forstå filmens historiske bakteppe. 

Gutten og hegren kan godt sees som en ren fiksjonsfilm, hvor alt skjer på fantasiens premisser, men i skolesammenheng vil det være naturlig å bruke tid på å kunne plassere filmen i en faktabasert kontekst. 

Japan og andre verdenskrig

  1. Filmens handling settes i gang med at vi hører en flyalarm, vi er i Japan i 1943. Hva vet dere om hvilken rolle Japan spilte under andre verdenskrig?
  2. Hvilke fiender hadde Japan i denne krigen? Hvordan oppsto dette fiendskapet? Bruk lærebøker og internett og finn stoff om dette.
  3. I filmens start flytter Mahito og faren fra Tokyo til landsbygda. Senere hører vi faren si at «Marinen har fullstendig panikk. De mente at Saipan kunne holde stand i et år.» Bruk kartverk dere finner på internett, og undersøk hva slags steder Tokyo og Saipan er. Hva var årsaken til at disse stedene var utsatt for angrep under andre verdenskrig?
  4. Bruk samtidig tid på å utforske Japans geografi generelt. Hvor på kloden ligger Japan, og hva kjennetegner landets natur? 

Hayao Miyazaki

  1. Filmskaper Hayao Miyazaki har laget flere filmer med utgangspunkt i Den andre verdenskrig. Han ble selv født i Tokyo i 1941. Finn informasjon om Miyazaki, og etter filmvisningen kan dere snakke sammen om hvor mye av filmens handling dere tror er hentet fra Miyazakis eget liv.
  2. Hayao Miyazaki er kjent for flere andre filmer. Finn informasjon om hans filmproduksjon på internett.
  3. Har du/dere sett noen av hans øvrige filmer tidligere? Snakk sammen om hva dere finner ut at er typiske temaer i filmene hans?
  4. Se filmens trailer (med mindre dere ønsker å unngå avsløring av handlingselementer). Hva tenker du er de største forskjellene på hovedpersonens oppvekstkår, sammenlignet med å være ung i Norge i dag? Skriv ned noen stikkord, og etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet. 
Publisert 07.02.2024