Animasjonsbilde. En ung jente og to voksne, en mann og en kvinne - står i en yttergang og ser inn en dør. De ser lei seg ut. De er ikledd frakk og vi kan skimte en stjerne på frakkene deres.
Animasjonsbilde. En ung jente og to voksne, en mann og en kvinne - står i en yttergang og ser inn en dør. De ser lei seg ut. De er ikledd frakk og vi kan skimte en stjerne på frakkene deres.

Oppgave

Forfatter:

I disse oppgavene skal vi utforske dagens verdensbilde når det kommer til rasisme og nazisme, samtidig som vi reflekterer over betydningen av historieundervisningen.

  1. I følge filmen – hva er situasjonen med rasisme, nazisme etc. på verdensbasis i dag?
  2. Hvordan kan vi stoppe denne utviklingen? Hva kan du gjøre?

  3. Hvilke organisasjoner jobber i dag for å hindre at denne type ideologi skal spres? Gi eksempler.

  4. Hva betyr nazisme? Kan du forklare med egne ord? Her kan du lage en begrepstabell med begrepet på den ene siden og forklaringen på den andre, hvis du vil.

  5. Hva betyr rasisme? Kan du forklare med egne ord? Her kan du lage en begrepstabell med begrepet på den ene siden og forklaringen på den andre, hvis du vil.

  6. Gi eksempler på land der de ulike ideologiene har blitt innført. Hvem var ledere i disse landene?

  7. Gi eksempler på ulike konflikter i verden i dag.

  8. Hva mener du må til for at konflikter mellom mennesker og folkegrupper skal ta slutt? Gi eksempler og begrunn disse.

  9. Hvis du ser filmen og tenker på tematikken da kontra i dag – har mennesker lært noe av Holocaust? Hva tenker du om dette? Begrunn svarene dine.

  10. Hvorfor tror du det finnes mennesker som benekter at Holocaust har funnet sted, til tross for at det er bevist at har skjedd?

  11. Hvorfor er det mange steder i verden ulovlig å si det man mener og synes? Hva kalles dette? Hvorfor er det slik, tror du?

  12. Synes du det er viktig å lære om historie på skolen? Hvorfor/hvorfor ikke?

  13. Er det viktig for deg at vennene dine mener det samme som deg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Publisert