Avspillerbilde fra filmen "Biru Unjárga - Føkkings Nesseby". En blond jente står med ryggen til kameraet og tar opp video på smarttelefonen sin av en ung jente med mørkt langt hår og en middelaldrene mann. Det ser ut til at de befinner seg på et landlig sted. Det er blå himmel og de er alle iført lette jakker som tyder på at handlingen skjer på våren eller tidlig høst.
Avspillerbilde fra filmen "Biru Unjárga - Føkkings Nesseby". En blond jente står med ryggen til kameraet og tar opp video på smarttelefonen sin av en ung jente med mørkt langt hår og en middelaldrene mann. Det ser ut til at de befinner seg på et landlig sted. Det er blå himmel og de er alle iført lette jakker som tyder på at handlingen skjer på våren eller tidlig høst.

Menneskene i "Biru Unjárga - Føkkings Nesseby".

Oppgave

Forfatter:
Leverandør:
Rettighetshaver:
Lisens:

I Biru Unjárga blir vi kjent med et knippe ulike mennesker. Målet med denne oppgaveseksjonen er å reflektere over menneskelige kvaliteter, og å se på hva det er som former oss. 

Disse oppgavene har ingen fasitsvar, så ikke vær redd for å dele tankene dine.

  1. På hvilke måter endrer Elvira seg i løpet av filmens handling? Tenk gjennom ulike aspekter ved Elviras liv hvor vi ser utvikling og forandring hos henne; ta notater. Etterpå sammenligner du med hva de andre i klassen har skrevet. 

  2. Elvira sier på et tidspunkt at begge foreldrene sine (Beate og Terje) er dårlige foreldre. Hvordan tror du hun ville ha begrunnet dette? Snakk sammen i grupper om hva dere tenker er Beate og Terjes beste og dårligste egenskaper som mor og far. 

  3. Elviras mor har løyet til Elvira og fortalt at hun ble gravid på en fertilitetsklinikk i Danmark. Snakk sammen i klassen om hvilke grunner hun hadde til å ikke fortelle sannheten. Kan en slik løgn forsvares på noe vis? Diskuter. 

  4. Hva får vi vite om livet til Terje? Snakk sammen i grupper om hva dere husker, og skriv ned noen stikkord. Etterpå sammenligner dere med hva de andre gruppene i klassen har skrevet – og samarbeid om å lage en tidslinjene med de punktene dere kjenner fra livet hans. 

  5. Terje forteller til Elvira at han selv vokste opp uten å vite hvem som var faren sin. På hvilke måter kan dette ha påvirket hvordan han er blitt som menneske – og pappa, tror du? Snakk sammen i grupper. 

  6. På hvilke ulike måter uttrykker Terje at han er glad i Elvira? Snakk sammen om hva dere husker fra filmen, og lag en liste. 

  7. Tenk deg at Terje senere skulle gjøre et nytt forsøk på å bo i nærheten av Elvira. Hvilke råd ville du ha gitt han? Skriv ned to-tre eksempler, og etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet. 

  8. Elviras ”fantasi-far”, danske Nikolaj Coster-Waldau, er en ekte person. Hvilke kvaliteter er det han har som gjør han egnet til å være en drømmepappa, tenker du? 

  9. Velg en av de fire karakterene under. Tenk deg til at det var denne karakteren som var filmens hovedperson. Skriv ned hva du tror denne personen ville ha sagt at han/hun hadde lært av det som hadde skjedd rundt seg.

    • Rita (Beates kjæreste)

    • Áslat (Elviras guttevenn)

    • Margrethe (influenseren)

    • Skolens rektor

       

Publisert