Eventyret om De tre Bukkene Bruse er et av våre mest kjente folkeeventyr. Dette var et av mange som Asbjørnsen og Moe samlet inn fra muntlige kilder på 1800-tallet.
Selv om Bukkene Bruse på badeland-filmen er en moderne versjon full av tull og tøys, kan man likevel bruke filmen (og eventuelt bøkene i tillegg) for å lære mer om eventyrsjangeren. Dere kan også, før dere setter i gang med oppgavene, snakke sammen om hvilke andre folkeeventyr dere kjenner til, og hva disse gjerne har til felles.
EVENTYRSJANGEREN
- Finn en tekstversjon av folkeeventyret om de tre bukkene bruse, enten på biblioteket eller på internett. Les dette høyt i klasserommet. (Merk, originaleventyret er veldig kort, og vil ikke ta lang tid å lese. Det inneholder imidlertid mange eventyrkjennetegn.)
- Snakk sammen om hva som kjennetegner eventyr. Finn eller lag en liste over ulike sjangertrekk. Snakk sammen om hvilke av disse sjangertrekkene dere fant eksempler på i Bukkene Bruse i badeland-filmen.
- Typisk for folkeeventyr er at mennesker, dyr og ulike skapninger representerer enten noe godt eller noe ondt. Er dette like tydelig i Bukkene Bruse-filmen? Snakk sammen om dette.
- I eventyr går det alltid bra med hovedkarakteren(e) til slutt, og dette skal man lære noe av. I filmens start ser vi trollet lese De tre Bukkene Bruse i en eventyrbok, og han kaller det et ”dritteventyr”. Hvordan tror dere Trollet skulle ønske at eventyret sluttet? Og kunne man ha lært noe av en slik slutt?
- I filmens siste del går det opp for den største Bruse-broren at alt det som har vært bra på turen deres, er det de tre har gjort SAMMEN. Snakk i grupper om hvordan dere tror denne fortellingen kunne ha vært om det var bare én bukk.
- SKRIVING 🡪 EVENTYR
I slutten av filmen ser vi at Trollet våkner opp på en strand i Syden. Skriv ditt eget eventyr som heter ”Trollet i jungelen”. Les gjerne de ferdig resultatene høyt for hverandre.
Publisert