De tre bukkene bruse sitter og kjører en bil. De to største sitter i forsetet, mens den minste sitter bak. De har lilla hår på toppen av hodet. Alle smiler. Badeleker ligger også i bilen.
De tre bukkene bruse sitter og kjører en bil. De to største sitter i forsetet, mens den minste sitter bak. De har lilla hår på toppen av hodet. Alle smiler. Badeleker ligger også i bilen.

Karakterene i filmen

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Bukkene bruse på badeland er full av ulike karakterer, noe som ikke er uvanlig i folkeeventyrene våre. Foruten trollet er det mange forskjellige dyr å bli kjent med, og ikke alle oppfører seg helt likt i filmen som i bøkene til Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund.

 

Rørvik og Moursund har til sammen laget fem bøker om Bukkene Bruse. (Bukkene Bruse på Badeland er den første i serien.) Lån en eller flere av disse på biblioteket, les og kos dere – og etterpå kan dere jobbe med følgende oppgaver. 

    1. Hva har de tre Bukkene Bruse til felles, og hva er forskjellen på dem?
    2. På hvilke områder er bukkene gode forbilder, og på hvilke områder er de det ikke, synes dere? Snakk sammen i klassen.
    1. Kan man sortere dyr etter hvem som er slemme og hvem som er snille? Er det noen dyr dere vet om som ikke oppfører seg bra, mens andre er gode? Snakk sammen om de dyrene dere husker best fra filmen, og diskuter disse spørsmålene.
    2. Hvilke av dyrene i filmen er det som lever naturlig sammen i virkeligheten? Og hvem er «fiender»?
  1. La dere merke til at det ble snakket ulike dialekter i filmen? Hvilken dialekt brukte trollet? Kan noens dialekt påvirke hvilket inntrykk man får av personen?
  2. Kråkene i filmen oppfører seg annerledes enn slik man blir kjent med kråkene i bøkene. Hva er forskjellen? Snakk sammen om dette (hvis dere har lest bøkene).
  3. I de fem bøkene får Bukkene Bruse ulike opplevelser på ulike steder. Hva tror dere de finner på i en (eventuell) ny bok? Hva kunne ha vært mest morsomt og spennende? Snakk sammen i grupper om gode idéer til hva en bok nummer seks kan handle om. Etterpå forteller dere felles om hva dere har kommet frem til. 

 

Publisert