En ung gutt sitter ved et skrivebord. Det ser ut som at han muligens gjør lekser. Bildet bærer preg av at det ble tatt på tidlig 2000-tallet når det kommer til klær og interiør. Gutten smiler og har på seg en hvit genser. Vi skimter utdatert datautstyr.
En ung gutt sitter ved et skrivebord. Det ser ut som at han muligens gjør lekser. Bildet bærer preg av at det ble tatt på tidlig 2000-tallet når det kommer til klær og interiør. Gutten smiler og har på seg en hvit genser. Vi skimter utdatert datautstyr.

Gaming som “medisin”

Forfatter:
Rettighetshaver:

Med utgangspunkt i dokumentaren Ibelin skal du reflektere over og drøfte positive sider ved gaming.

Dersom du selv spiller mye dataspill, eller kjenner noen som gjør det, så har du sikkert hørt folk si at det er helseskadelig å spille for mye. I denne artikkelen fra nrk.no forteller foreldrene til Mats at de først forstod verdien av sønnens spilling, etter at han var død. 

  1. Hva var det som endret foreldrenes oppfatning, slik at de innså verdien av all spillingen til Mats?
  2. Snakk sammen i klassen om hvordan livet til Mats ville vært dersom han ikke hadde hatt muligheten til å game.
  3. I dokumentarfilmen møter vi flere personer med ulike helsemessige utfordringer, og som har opplevd å få et bedre liv gjennom gaming. Skriv ned historien, slik du husker den, til to av personene fra filmen. Hvilke utfordringer hadde vedkommende og på hvilken måte ble livet bedre gjennom å spille dataspill?
  4. Hvorfor synes noen det er enklere å kommunisere med andre i en virtuell spillverden enn det er ansikt til ansikt. Begrunn svaret ditt.
  5. Gå sammen i par eller grupper og drøft hvorvidt gaming kan forbedre livet til unge mennesker med helseutfordringer. Bruk eksempler fra filmen, artikklen fra nrk.no og bloggen til Mats

 

Publisert 12.02.2024