Disse oppgavene egner seg best før man ser filmen.
- Bruk litt tid på å sette dere inn i hva slags film dere skal se. Les handlingsreferat og se traileren. Snakk sammen i klassen om hva man bør være forberedt på at denne filmen inneholder.
- Hva vet du om regjeringskvartalet og Utøya? Kjenner du noen som har vært der, eller har du kanskje vært der selv?
- Hvis du hadde dratt til regjeringskvartalet nå, hva hadde møtt deg der da?
- Dere skal se en dokumentarfilm. Hva betyr dette?
- Kan du finne Utøya på kartet?
- Hva vet du om AUF?
- Hva vet du om det som hendte på Utøya?
- Hva legger du i ordene politikk, demokrati, terror, ideologi? Snakk i klassen eller med en medelev
- Har du sett en dokumentarfilm du likte godt? Hva handlet den om?
- Husker du hvor du var da hendelsene på Utøya og regjeringskvartalet fant sted?
- Hvorfor tror du filmen har fått tittelen Generasjon Utøya? Hvilke forventinger og assosiasjoner tror du filmskaperne ønsker at denne tittelen gir deg til hva du skal se?
Publisert