I disse oppgavene skal vi jobbe med viktige temaer som vennskap, mobbing og nettvett ved å dykke inn i ulike situasjoner og de valgene karakterene i filmen Lars er LOL står overfor.
- Hva hvis du oppdaget nedsettende bilder og videoer med deg eller en venn, med mange stygge kommentarer under, på et sosialt medium. Hva ville du ha gjort med det? Hva bør man gjøre?
- I filmen hører vi eksempler på at noen som plager og mobber etterpå sier ting som ”bare kødda” og ”det er ikke mobbing, det er humor”. Snakk sammen om når det å skylde på humor fungerer og ikke fungerer som unnskyldning for å si og gjøre ting mot andre.
- I filmen kan dere se at det kan være kort vei fra mislykket flørting til plaging og mobbing, eller hva tenker dere for eksempel om da Adam sprutet vann på Amanda? Hvordan tror dere han egentlig ønsket at Amanda skulle reagere?
- I filmen ser vi flere eksempler på mennesker som ønsker å si unnskyld. Å si unnskyld kan være veldig vanskelig. Hvorfor?
- Hva er en snitch? Kan dere gi eksempler på både fordeler og ulemper ved snitching?
- I filmen ser vi at barn bruker en app for å kamuflere stemmen sin når de ”bølleringer”, og det sosiale mediet hvor ”Retarded much”-gruppen er opprettet, der kan man være anonyme når man kommenterer. Snakk sammen om fordeler og ulemper ved å skjule identiteten sin på nettet.
- Amanda føler hun må velge mellom å tilhøre venninnegjengen eller å ta vare på vennskapet til Lars. Hvorfor kan hun ikke velge begge deler?
- Amanda skylder på at hun følte seg truet til å henge ut Lars (da hun ga Anna tilgang til bilder hun hadde tatt hjemme hos Lars). Snakk sammen om hvor mye ansvar dere mener at Amanda selv hadde for det hun gjorde.
Publisert