Det finnes et utall av fortellinger fra andre verdenskrig. Mange av disse fortellingene er heltehistorier. En måte å studere slike historier på er å beskrive hvilke fortellerposisjoner og synsvinkler som er brukt. Fortellerposisjon er hvordan fortelleren nærmer seg den historien som blir fortalt. Synsvinkelen er den oversikten fortelleren har, fra sitt ståsted, over det som skjer.
På ndla.no finner du en innføringartikkel som forklarer begrepene fortellerposisjon og synsvinkl på en mer utfyllende måte: Forteller og synsvinkel (ndla.no).
- Beskriv hva som er typisk for fortellerposisjonen i filmen Nr. 24.
- Nevn eksempler på filmer som nærmer seg historien om andre verdenskrig på samme måte. Hvorfor er slike filmer ofte populære?
- Beskriv de synsvinklene som er mest brukt i filmen Nr. 24.
- Hva får vi vite om det som skjer ut fra de synsvinklene som er brukt i filmen?
- Er det noe vi ikke får innsikt i?
Fordypningsoppgave
Dersom du er elev på studiespesialisering Vg3 eller påbygg kan du bruke denne filmen som utgangspunkt for en tverrfaglig fordypningsoppgave i norsk og historie. Ta utgangspunkt i spillefilmen Nr. 24, en norsk dokumentar, en norsk komiserie, en tysk tv-serie om andre verdenskrig og en roman. Analyser hvordan forskjellen i fortellerposisjon og synsvinkler påvirker historiene som blir fortalt. Her er forslag til tv-serier og en roman som du kan sammenligne med filmen Nr. 24:
- Rapport fra nr. 24. - Norsk dokumentarserie. (tv.nrk.no).
- Krigens unge hjerter. - Tysk tv-serie. (filmrommet.no). Også tilgjengelig på NDLA film. (ndla.no)
- Gutta på skauen. - Norsk humorserie. (tv.nrk.no)
- Roy Jacobsen: De uverdige. - Roman. Cappelen Damm, 2022.