Her kommer noen ulike oppgaver om radikalisering.
- Bruk kilder og legg frem en definisjon på radikalisering.
- Politisk engasjement er nødvendig for at demokratiet skal fungere. Men hvor går grensen mellom å være engasjert og det å bryte de demokratiske spillereglene? Hva er lov å gjøre?
- I denne filmen er et av temaene religiøs radikalisme. Gi eksempler på annen form for radikalisme.
-
Forsker ved Oslo Met, Lars Gule har uttalt at «radikalisering er et dårlig begrep». (https://fontene.no/nyheter/-radikalisering-er-et-darlig-begrep-6.47.348847.7a472c6b1f)
Ta utgangspunkt i dette utsagnet og diskuter det i sammenheng med den definisjonen som dere har blitt enige om.
Gruppearbeid radikalisering
Innledning:
Snakk sammen i plenum om filmen Olfas døtre. Gruppearbeidet skal bestå av å belyse fra flere sider bakgrunnen for at de to søstrene dro til IS-leiren. I den innledende praten kan det være at elevene ser flere grunner til at de dro. Vi har valgt å legge vekt på tre forskjellige, dog sammenvevde innfallsvinkler.
Hoveddel (individuell – gruppe – presentasjoner):
Del klassen inn i 3 grupper. Hver gruppe får i oppgave å utforske hvert sitt område.
- Gruppe 1: Familie og oppvekst:
Utforsk hvordan familiedynamikk og oppvekstmiljø kan ha påvirket jentenes valg.
Hvordan er forholdet mellom Olfa og døtrene i oppveksten?
Får vi noen hint om hvordan Olfa hadde det i sin oppvekst?
Hvordan forhold vokser jentene opp med? Diskuter hvordan oppdragelsen til Olfa har påvirket jentenes valg.
Forholdet til stefaren – hvordan blir dette beskrevet og fremstilt? - Gruppe 2: Religiøs kontekst:
Utforsk hvordan tolkning av religion kan spille en rolle i radikalisering.
Jentene har noen interessante diskusjoner med skuespillerne i filmen i forhold til religion - Gruppe 3: Sosioøkonomiske faktorer:
Utforsk hvordan av hvordan økonomiske utfordringer kan bidra til sårbarhet og tilgjengelighet for ekstreme holdninger.
Dette gjelder både i forhold til religiøse, ekstreme holdninger
Men også i forhold til andre opprørske holdninger og handlinger
Hver gruppe lager en presentasjon av funnene sine.
Diskusjon og oppsummering:
1. Hver gruppe presenterer sine funn.
Gjennomfør en diskusjon basert på IGP-presentasjonene.
2. Oppsummering i plenum av hovedfunn og refleksjon over påvirkningsfaktorene.
Nettkilder:
- Nasjonal veileder for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme - regjeringen.no
- Muslims and Islam: Key findings in the U.S. and around the world | Pew Research Center
- Rollespill om menneskerettigheter og ekstremisme (fn.no)