En vakker solnedgang over et landlig landskap med åser, trær og hus. Bildet gir en fredelig og drømmende stemning.
En vakker solnedgang over et landlig landskap med åser, trær og hus. Bildet gir en fredelig og drømmende stemning.

Mennesket og naturen

Oppgave

Forfatter:
Leverandør:
Rettighetshaver:
Lisens:

Familien vi møter i Ukjent landskap har et spesielt forhold til naturen, og det vil være naturlig å diskutere bærekraftig utvikling når man har sett en film som denne. Hvilket forhold til naturen gir oss mennesker best mulig sjanse til å ta vare på den i fremtiden? 

I denne oppgaveseksjonen går vi inn i hvilken rolle naturen – både fauna og flora – har i livet til deg og andre mennesker i landet vårt. Merk, her vil spørsmålene/oppgavene sannsynligvis appellere ulikt til de forskjellige klassetrinn; bare velg ut det som passer best for den aktuelle elevgruppe. 

  1. Mange vil hevde at det moderne mennesket i dag har mistet nærheten til naturen. Hva innebærer dette? Diskuter i klassen.
  2. Hva hvis alle i Norge hadde levd som familien i Ukjent landskap. Hvilke ulike konsekvenser hadde det kunnet få for fremtiden i landet vårt? Snakk sammen i grupper før dere diskuterer dette felles i klassen; her er det lov å tenke på mange forskjellige måter. (Stikkord: Ressursutnytting, gjenbruk, selvberging, miljøvern, kompetanse, dyrevelferd.)  
  3. Familien i filmen ønsker å prioritere mye tid sammen. De ønsker, som Maria selv sier, å styre sine egne liv, være uavhengige, frie og fylt med kjærlighet. Hva er det med deres relasjon til naturen som gjør det enklere for dem å nå disse målene? Hadde det vært mulig å nå disse målene hvis de for eksempel hadde bosatt seg midt i en storby? Diskuter i klassen. 
  4. I filmen hører vi barna stille spørsmål om naturen, for eksempel lurer de på om de skader blomster når de plukker dem, om blekkspruten har hale, hva sola er, hva frosker spiser – og hvilken planet man kan bo på hvis man ikke hadde jorda. Har dere i klassen svar på noen av disse spørsmålene? Er det tilsvarende spørsmål noen av dere i klassen har, som dere kan finne svar på sammen? 
  5. Pappaen lar barna sine observere mens de avliver og slakter en okse. Noen vil nok mene at dette er noe barn skal slippe å se på. Hva synes dere i klassen? Diskuter fordeler og ulemper ved at barn får se avliving og slakting av dyr.
  6. Under ser dere en liste over aktiviteter og opplevelser som Falk, Ulv, Freja og Ronja har tatt del i i oppveksten sin. Tenk gjennom hvilke av disse du selv kunne ha hatt glede av. Er det noe av dette du ikke kunne ha tenkt deg å være med på? Organiser punktene under i en oversikt hvor du får frem hva du minst og mest kunne tenkt deg at var en del av hverdagen din. Begrunn svarene dine.
    • Holde rundt/klemme et tre
    • Se på solnedgangen
    • Sitte rundt et bål
    • Dyrke grønnsaker
    • Kose med en katt
    • Slakte en okse
    • Hugge og kappe ved med øks
    • Gi melk til en lamunge
    • Ha høner i hagen
    • Grave etter mark med fingrene
    • Lage kunst med kongler
    • Plukke blomster
    • Klatre i trær

 

Publisert