Hvilke dyr møtte du i filmen? Hvilke dyr kan du møte i ditt eget nærmiljø? Hvilke kunnskaper har du om disse?
I denne oppgaveseksjonen ser vi nærmere på ulike dyr, i filmen – og i ditt nærmiljø.
-
Har noen i klassen møtt et pinnsvin i virkeligheten? I så fall, snakk sammen om hvor og hvordan pinnsvinet oppførte seg.
-
Hva skal man gjøre hvis man finner ut at det bor pinnsvin i for eksempel hagen din, under trappa di, i noen busker ved skolegården eller lignende? Finn informasjon om dette. Det er viktig å vite hvordan man skal forholde seg til ville dyr som bor på samme adresse som deg selv.
-
Ninas pappa, Vincent, fant et pinnsvin inne på fabrikken hvor han jobbet. Hva var det han gjorde med pinnsvinet? Var dette riktig måte å hjelpe dyret på, synes du? Snakk sammen om hva man bør gjøre hvis et dyr forviller seg inn på menneskers områder.
-
Hva kan dere om pinnsvinet? Lag en informasjonsplakat sammen, der dere viser ulike bilder av pinnsvinet og skriver de faktaopplysningene dere synes er viktigst. Heng plakaten opp i klasserommet, eller et annet sted dere synes passer.
-
I filmen ser vi ulike insekter, fugler og dyr. Hvilke husker dere best? Lag en liste sammen. Hvilke av disse dyrene har du selv sett i virkeligheten? Er det andre ville dyr du har opplevd å møte? Hvilke dyr er vanlige å se i ditt nærmiljø, hvilke er sjeldne? Snakk sammen om dette.
-
Pinnsvinet vi møter i filmen er en veldig positiv kar. Hva er det Nina lærer av dette pinnsvinet?
-
Gi eksempler på ulike dyr som det er mulig for mennesker å bli venn med. Hva må du som menneske gjøre for at et dyr skal ønske å være vennen din? Snakk sammen om dette i klassen.