La elevene bli inspirert av de flotte animasjonene og fantasien i filmen og jobbe kreativt! Noen av oppgavene krever utstyr og plass som man må forberede før undervsingingen.
Oppgavene dekker kreative fag og flere av oppgavene er tverrfaglige.
- Kunst og håndverk/drama: Lag dukketeater. Utstyr: blomsterpinner, pappeske, papp, papir og tegnesaker/evt maling. La dere inspirere av filmen og lag et dukketeater. Elevene bør deles i grupper på ca fem og fem.
- Bestem dere for en scene i filmen eller boka som dere vil dramatisere.
-
Hver elev velger seg en karakter fra scenen og tegner den. Tegningene klippes ut, limes på papp og festes igjen på en blomsterpinne.
-
Gruppene lager en dukketeaterscene sammen av pappesken. Husk å se på fimens estetikk og la dere inspirere!
- Skriv gjerne ned replikkene fra scenen så er de enklere å huske. Husk å øve godt.
- Ha dukketeaterfremvisning i klasserommet!
- Kunst og håndverk: Mal sjøormenes slott. Sjøormenes slott har 20 etasjer over vann og 20 etasjer under vann. Hva slags rom tror du det er i de ulike etasjene? Bruk fantasien! Bruk store ark og klare farger. Jobb sammen i små grupper.
- Mat og helse/norsk: Lag en matoppskrift til retten “fiskeboller med rosiner”.
-
Hva slags ingredienser trenger du?
- Hvordan går du frem for å lage maten?
- Hva kan være godt å servere ved siden av fiskebollene med rosiner? Bruk fantasien!
-
-
Kreativ skriving: Lag en savnetplakat om tante Bessie. Dette må du ha med:
-
Hvordan ser hun ut? Beskriv!
- Hvor ble hun sist sett?
- Hvorfor er det viktig å finne henne? (Husk at hun er den eneste som kan strikke “magiske” skjerf).
- Hvem skal du kontakte hvis du finner henne? (Ruffen, bestemor, sjøormenes slott, du bestemmer!)
-
Lag en tegning av tante Bessie. Heng savnetplakatene opp i klasserommet.
-
-
Kroppsøving: Ruffen kan ikke svømme, men han er en ræser på land. Lag hinderløyper i gymsalen og prøv å bevege dere som ruffen på land. Det er ikke lov å gå eller løpe, man må rulle, trille eller bruke armene.
-
Kreativ skriving: Ruffen møter en blekksprut som heter 1030,25. Han har et for-tall og et etter-tall. Ruffen synes det er ganske rart.
- Tenk deg at du skulle hatt et tall istedenfor et navn. Hvilket tall ville du hatt?
- Tenk deg at alle mennesker på jorda hadde hatt et tall istedenfor navn. Hvordan tror du det hadde vært? Skriv en fortelling.
- Tegn og beskriv en av disse karakterene:
-
Ruffen
-
Onkel Ludvig
-
Bestemor
-
1030
-
Tante Bessie
-
Dyreinspektøren
-
Et av dyrene i dyrehagen
-
Hvalen Henrik
-
Husk å få med dette:
- Hvordan ser karakteren ut?
- Hvor bor karakteren?
- Har karakteren noen spesielle egenskaper?
- Er det noe karakteren burde lære seg?