Etter å ha sett en film som Salto, Pus & bucketlisten, så kan man ikke bare sitte i klasserommet og snakke ...
Til lærer: Denne oppgaveseksjonen består av ulike oppgaver med et mer praktisk og kreativt fokus. Tilpass tilnærmingen ut fra elevgruppas alder. (Og start gjerne med å sjekke om alle i klassen har forstått hva en bucketlist er.)
-
Samarbeid om å lage en felles ”bucketlist” for klassen. Snakk sammen og finn frem til 10 punkter som dere ønsker å oppnå/gjennomføre – sammen – før sommerferien. (Punktene skal ikke nødvendigvis ha med fagmål å gjøre, men gjerne sosiale aktiviteter og opplevelser – utenfor klasserommet.) Etterpå er det bare å planlegge NÅR og HVOR!
-
2. Lag din egen bucketlist. Skriv ned 5 punkter med noe du kan finne på – på fritiden – som vil gjøre både deg selv og andre mennesker glade. (Det kan være en venn, medelev, familiemedlem, nabo – eller kanskje et kjæledyr!) Planlegg slik at det er mulig å gjennomføre punktene i løpet av 2-3 uker.
-
Vi ser at Tuni og venninnene hennes lager perlearmbånd som de selger til inntekt for et godt formål (Mental helse ungdom). Er det noe dere i klassen kan lage, som dere senere kan selge til inntekt for en god sak? (Om det er problematisk å nå ut til kjøpere i skoletiden, så kan dere kanskje avtale å lage en salgsbod på et lurt sted på fritiden, hvis dere ønsker det.)
-
Skriv et dikt! La diktet være et tankereferat der du lever deg inn i tankene til et menneske, dyr – eller en gjenstand! (I poesien er det lov å la ting tenke.) Her er forslag til titler:
-
Hunden i sykkelkurven
-
Danse i regnet
-
Kuer som beiter
-
Motorsykkelen i garasjen
-
Motorsykkelen i full fart
-
Jenta på stupebrygga
-
Å henge i en fallskjerm
-