Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne er basert på Asbjørnsen & Moes folkeeventyr om Kvitebjørn Kong Valemon. Selv om denne filmfortellingen inneholder mange moderniserte trekk, er den veldig tro mot eventyrsjangerens kjennetegn.
I denne oppgaveseksjonen går vi inn i eventyret som sjanger, samt ser på at klassiske eventyr kan la seg tilpasse en mer moderne fortellerkultur.
- Det originale eventyret om Kvitebjørn Kong Valemon er tilgjengelig i ulike eventyrsamlinger. Spør de som jobber på skolens lokale bibliotek om de har et eksemplar å låne klassen din. Kanskje dere finner tid til en høytlesningsstund?
- Filmens manusforfatter, Maja Lunde, har tidligere utgitt sin versjon om Liv og Kvitebjørn som tegneserieversjon (Kagge forlag, 2022, illustrert av Hans Jørgen Sandnes). Den kan man jo også høre om biblioteket deres har et eksemplar av.
- Filmen inneholder mange av eventyrets sjangerkjennetegn. For eksempel starter den med ”Det var en gang …”, det er ikke presist angitt tid og sted, magiske ting skjer, og så videre. Bruk lærebøker og internett og finn frem til flere sjangertrekk som er typiske for eventyr. Snakk sammen om hvilke av disse dere så og hørte eksempler på i filmen.
- I de fleste folkeeventyrene våre, så er hovedpersonen som regel en gutt/mann (gjerne Askeladden). I Kvitebjørn er hovedpersonen en ung jente. I denne filmen ser vi også at forskjellige karakterer har ulike hudfarger. Snakk sammen om hvorfor dere tenker det er blitt slik, at underholdning i dag (sakte men sikkert) representerer flere ulike typer mennesker enn tidligere, hvor det ofte før var ”hvite menn” som fikk mest plass i fortellingene.
- Mange eventyr handler om kampen mellom det gode og det onde. Dronningen i filmen gjør mye fælt mot andre, og representerer det onde i denne fortellingen. Imidlertid, i starten av filmen får vi høre om at hun som liten jente mistet mammaen og pappaen sin, og fikk ikke opplevd ekte kjærlighet da hun vokste opp. Man kan derfor diskutere om hun er ond, eller om hun kun har blitt ødelagt i hjertet sitt. Snakk sammen i klassen om dette. Er noen mennesker gode og noen onde, eller kan vi alle i virkeligheten være begge deler? Hva er det som kan påvirke oss til å ta både gode og dårlige valg?
- Lag deres eget eventyr, gjerne som et rollespill. Dere trenger ikke å ha med alle sjangerkravene, men dikt opp en fortelling (eller kanskje kun en sekvens) som for eksempel handler om en person som møter på et magisk dyr. Personen kan også finne noen mystiske gjenstander (som duken, saksa og glassflaska til Liv), som gjør at magiske ting skjer. Her kan dere godt, når dere velger gjenstander, modernisere eventyrsjangeren litt, og dere kan gjerne improvisere litt underveis. Bruk fantasien og ha det gøy!
Publisert