Bildet viser en gruppe mennesker i et møterom eller et lærerværelse. I forgrunnen er det en kvinne med rødt hår som holder en kaffekopp og ser til siden med et tankefullt uttrykk. Hun har på seg en rød genser. Til venstre for henne er det en annen kvinne med krøllete hår og en grønn topp som ser på henne med armene krysset. I bakgrunnen kan man se flere personer som ser ut til å være opptatt med sine egne samtaler eller aktiviteter. Rommet ser ut til å være et arbeidsmiljø med papirer og mapper på bordene. Atmosfæren virker seriøs og fokusert.
Bildet viser en gruppe mennesker i et møterom eller et lærerværelse. I forgrunnen er det en kvinne med rødt hår som holder en kaffekopp og ser til siden med et tankefullt uttrykk. Hun har på seg en rød genser. Til venstre for henne er det en annen kvinne med krøllete hår og en grønn topp som ser på henne med armene krysset. I bakgrunnen kan man se flere personer som ser ut til å være opptatt med sine egne samtaler eller aktiviteter. Rommet ser ut til å være et arbeidsmiljø med papirer og mapper på bordene. Atmosfæren virker seriøs og fokusert.

Å ta saken i egne hender

Forfatter:
Rettighetshaver:

I filmen Lærerværelset føler både elever og ansatte seg urettferdig behandlet. Når vi blir utsatt for noe vi opplever som svik eller urettferdighet, er det fristende å ta saken i egne hender. Men kanskje er det ikke alltid så lurt?

Jobb i samlet klasse.

  1. Carla fatter mistanke til at noen stjeler på lærerværelset mens hun er borte. Hun tar saken i egne hender og lar kameraet på PC-en sin stå på for å avsløre tyven. Hva ville dere ha gjort dersom dere var Carla? Merk hjørnene i klasserommet med hvert av alternativene under. Elevene samles i det hjørnet som representerer det standpunktet de er mest enig i, forklarer for hverandre hvorfor de valgte dette alternativet, og framfører en samlet begrunnelse for de øvrige elevene i klassen.
    • Konfrontert den mistenkte
    • Meldt fra til rektor
    • Latet som ingenting
    • Slettet opptaket
  2. Finn ut hvilke regler som gjelder for videoovervåkning i Norge på nettsidene til Datatilsynet (datatilsynet.no). Ville det Carla gjorde vært lovlig i Norge? Er det lovlig for en norsk elev å gjøre skjulte videoopptak med mobilen av lærere eller medelever?
  3. Også elevene på Carlas skole velger å ta saken i egne hender gjennom et stort oppslag i skoleavisa. Merk på nytt hjørnene i klasserommet med fire nye alternativ, og ta et standpunkt. Gruppa blir enige om en begrunnelse for det standpunktet dere har tatt, og framfører denne for de øvrige elevene i klassen.
    • Det var riktig av elevene å publisere oppslaget
    • Elevene burde ha latt Carla lese oppslaget først
    • Elevene burde ha satt seg bedre inn i saken
    • Elevene burde ikke ha publisert oppslaget
  4. I Norge må journalister forholde seg til et sett med presseetiske regler i Vær-Varsom-plakaten (nored.no). Sett dere inn i disse reglene. Hvilke regler taler for at det elevene gjorde var riktig, og hvilke regler viser at de gjorde noe feil?datatilsynet.nonored.no
Publisert 19.03.2024