I filmen Lærerværelset føler både elever og ansatte seg urettferdig behandlet. Når vi blir utsatt for noe vi opplever som svik eller urettferdighet, er det fristende å ta saken i egne hender. Men kanskje er det ikke alltid så lurt?
Jobb i samlet klasse.
- Carla fatter mistanke til at noen stjeler på lærerværelset mens hun er borte. Hun tar saken i egne hender og lar kameraet på PC-en sin stå på for å avsløre tyven. Hva ville dere ha gjort dersom dere var Carla? Merk hjørnene i klasserommet med hvert av alternativene under. Elevene samles i det hjørnet som representerer det standpunktet de er mest enig i, forklarer for hverandre hvorfor de valgte dette alternativet, og framfører en samlet begrunnelse for de øvrige elevene i klassen.
- Konfrontert den mistenkte
- Meldt fra til rektor
- Latet som ingenting
- Slettet opptaket
- Finn ut hvilke regler som gjelder for videoovervåkning i Norge på nettsidene til Datatilsynet (datatilsynet.no). Ville det Carla gjorde vært lovlig i Norge? Er det lovlig for en norsk elev å gjøre skjulte videoopptak med mobilen av lærere eller medelever?
- Også elevene på Carlas skole velger å ta saken i egne hender gjennom et stort oppslag i skoleavisa. Merk på nytt hjørnene i klasserommet med fire nye alternativ, og ta et standpunkt. Gruppa blir enige om en begrunnelse for det standpunktet dere har tatt, og framfører denne for de øvrige elevene i klassen.
- Det var riktig av elevene å publisere oppslaget
- Elevene burde ha latt Carla lese oppslaget først
- Elevene burde ha satt seg bedre inn i saken
- Elevene burde ikke ha publisert oppslaget
- I Norge må journalister forholde seg til et sett med presseetiske regler i Vær-Varsom-plakaten (nored.no). Sett dere inn i disse reglene. Hvilke regler taler for at det elevene gjorde var riktig, og hvilke regler viser at de gjorde noe feil?datatilsynet.nonored.no
Publisert