En mann blir båret over publikum under en konsert. Foto Stillbilde fra "Kneecap".
En mann blir båret over publikum under en konsert. Foto Stillbilde fra "Kneecap".

Lag spillelista til ditt liv

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Musikk bidrar både til å forme identiteten vår, og til å uttrykke hvem vi er, hvilke verdier vi setter høyt og hvilken sosial gruppe vi ønsker å tilhøre. Forskning viser at den musikken du lytter til nå, kan følge deg som et lydspor resten av livet. Reflekter over hvorfor det er slik, og lag en spilleliste som du tror vil bli lydsporet i ditt liv.

Forskning utført av Ajay Kalia for Spotify tyder på at musikksmaken vår i stor grad blir utviklet fra vi er 14 til vi er 25 år. Folk som har passert 30, er mindre opptatt av musikk. Derfor blir den musikksjangeren og de artistene vi hører på mens vi går på ungdomsskolen og videregående, gjerne den musikken som følger oss resten av livet. 

Lag en spilleliste med de 10 låtene du liker aller best akkurat nå. Ranger låtene i rekkefølge, slik at de du liker best, kommer øverst.

Reflekter over:

  • Hvilken musikksjanger og hvilke type artister som dominerer listen din? Er dette noe som er populært blant unge akkurat nå, eller er det noe bare du og et fåtall andre liker?
  • På hvilken måte gir musikken uttrykk for det du innerst inne føler og slik du opplever verden?
  • Hvilke holdninger og verdier kommer til uttrykk i de låtene du har valgt? Er dette verdier du står inne for og støtter?
  • Hva slags musikk er det foreldrene dine liker å lytte til? Hva lytter besteforeldrene dine til? (Spør dem, dersom du ikke allerede vet det! Be dem gjerne lage sin egen spilleliste.)
  • Hva forteller den musikken foreldre og besteforeldre lytter til, om deres bakgrunn, erfaringer, holdninger og verdier?
  • Hvilke av låtene på spillelisten din tror du vil følge deg som et lydspor resten av ditt liv? Tenk deg nøye om, og luk ut de du tror du vil forkaste når du blir 30.

Ta gjerne vare på spillelista di, og ta den fram når du runder 30!

Dersom dere ønsker det, kan dere dele spillelister i klassen og reflektere sammen over det utvalget dere har gjort og hvorfor dere har valgt akkurat disse låtene. Utfordre gjerne også læreren til å lage sin egen spilleliste. 

Husk at musikk er personlig. Å kritisere andres musikk kan oppleves like sårende som å si at du misliker vedkommende.

Kilder: Joachim Froholt (2015), Tek.no: Slik utvikles musikksmaken din.

Publisert