I disse oppgavene skal vi se nærmere på karakterene i filmen Hør her’a. Gjennom kritisk tenkning og diskusjon i klassen skal vi bli bedre kjent med Mahmoud og familien hans, og samtidig få bedre innsikt og forståelse for hverandre og verden rundt oss.
Oppgavene kan løses individuelt, i grupper eller i plenum. La gjerne elevene få reflektere over oppgavene og notere ned tankene sine først, før dere diskuterer og sammenligner stikkord i grupper eller i klassen etterpå.
- Hvordan vil du beskrive Mahmoud? Skriv ned fem stikkord.
- På hvilke ulike måter skjønner vi at Mahmoud, til tross for krangling og frustrasjon, er glad i de andre i familien sin?
- Skriv ned hva du synes Shahbaz gjør bra som far. Er det noe du synes han burde ha gjort annerledes?
- Skriv ned hva du synes Zubaida gjør bra som mor. Er det noe du synes hun burde ha gjort annerledes?
- Nabojenta Arisha spiller en liten, men sentral rolle i denne filmen. På hvilke måter påvirker hun livet til Mahmoud og familien hans?
- Mahmouds kamerat, Arif, forteller om at det er vanskelig å søke på sommerjobb når man heter Arif Abdul Bin Hassan Ul Darrori Husne Kitaaba Khursi.
- Hvorfor tror du Arif opplever det sånn?
- Hvorfor kan det hjelpe ham å endre navnet sitt til Noah?
- Hva kan vi gjøre for at personer med ikke-etniske norske navn skal slippe å bli nedprioritert i jobbsøkingssammenheng?
- Brødrene Shahbaz og Ji har levd to nokså ulike voksenliv. Hva er den største forskjellen? Trekk frem både positive og negative forskjeller på de to mennene sine liv.
- Hva tror du Mahmoud vil huske best etter denne sommeren? Skriv ned to-tre eksempler.
- Gå sammen to og to. Bestem hvem av dere som skal være journalist og hvem som skal være Onkel Ji. Journalisten stiller spørsmål til Onkel Ji om hva han tenker om livet sitt, og hva han setter mest pris på ved tilværelsen sin.
Publisert