En åpen og opplyst offentlig samtale danner grunnlaget for demokratiet vårt. Tidligere har redaksjonelle medier, som aviser, radio og TV, hatt ansvaret for å legge til rette for informasjon og debatt om viktige politiske spørsmål. I dag henvender politiske aktører seg i stadig sterkere grad direkte til velgerne i sosiale medier. Hvordan påvirker dette informasjonen du som velger får og hvilke politikere du stemmer på?
Les disse fagartiklene på NDLA før dere jobber med oppgavene:
- Offentlighet og den offentlige samtalen
- Redaksjonelle medieaktører
- Sosiale medier i den politiske offentligheten
Reflekter deretter sammen i grupper eller i samlet klasse.
- Hvorfor er det viktig for det norske demokratiet at du som velger kan stole på at den informasjonen du får i valgkampen, er sann?
- Hvilken makt har redaksjonelle medier og spinndoktorer i norsk politikk?
- Redaksjonelle medier har et samfunnsansvar. Hva sier pressens etiske regelverk, Vær Varsom-plakaten (presse.no), om hva dette samfunnsansvaret går ut på?
- I perioden 2021-2025 har det vært mange kritiske medieoppslag om norske politikere i redaksjonelle medier. Større mediehus har egne gravejournalister som jobber systematisk med å finne kritikkverdige forhold rundt politikere som stiller til valg. Er det bra at de gjør det, eller kan det skremme vanlige folk fra å delta i politisk arbeid?
- Ta utgangspunkt i lista over medieoppslag i oppgaven “Gjør dere kjent med filmens bakgrunnshistorier”. Synes dere de redaksjonelle mediene ivaretok samfunnsansvaret sitt på en god måte i Sindre Finnes-saken? Diskuter de ulike oppslagene med utgangspunkt i Vær Varsom-plakaten.
- I filmen Ingen kommentar er vi vitne til hvor stor makt mediene har til å påvirke den politiske agendaen. Hvordan bidrar redaksjonelle medier og sosiale medier til å skape og forsterke den krisen Alma og partiet Blått befinner seg i?
- Hva gjør partiets spinndoktor og medietalsmann for å forklare/bortforklare og ufarliggjøre det som har skjedd?
- “Spinndoktor” er en betegnelse som blir brukt om politiske rådgivere og informasjonsmedarbeiderer. Oppgaven til en spinndoktor er å påvirke medienes omtale av den politikeren de jobber for, og vinkle de sakene denne politikeren ønsker å fronte på en positiv måte. Finn eksempler fra valgkampen i 2025 på tre ulike politiske utspill der politiske rådgivere sannsynligvis har vært med på å utforme budskapet.
Hvorfor tror dere journalister ofte er kritiske til den informasjonen spinndoktorene formidler?
- Hvilken rolle spiller sosiale medier i stortingsvalget i 2025?
- Hvorfor tror dere noen politikere foretrekker å kommunisere med velgerne i sosiale medier framfor i redaksjonelle medier?
- I valgåret 2025 sier 60 prosent av unge mellom 15 og 24 år at de vil bruke sosiale medier for å følge valget, og at TikTok er deres viktigste plattform. (Kilde: Kantars rapport “Medietrender Ung 2025”). Hvorfor tror dere at så mange unge på deres alder velger å bruke sosiale medier som kilde for politisk informasjon?
- Influencer og politiker Simen Velle (tiktok.com) fra Fremskrittspartiet har over flere år hatt mange følgere på TikTok. Hva tror dere det er med måten han kommuniserer på som har gjort ham så populær blant unge?
- I valgåret 2025 er både statsminister Jonas Gahr Støre (tiktok.com) og Høyre-leder Erna Solberg (tiktok.com) aktive på TikTok. Hva skiller det inntrykket du får av dem her fra måten de vanligvis opptrer på i nyhets- og debattprogrammer på TV?
- USAs president Donald Trump har opprettet sin egen mediekanal, Truth Social, og utestengt flere redaksjonelle medier og nyhetsbyråer fra pressebriefingene sine. Hvordan begrunner han det? Hva synes dere om en slik informasjonsstrategi?
- I sosiale medier styrer algoritmer det innholdet du blir eksponert for. Det gjelder også politiske budskap. Hvilke positive og negative sider har en slik “siling” av informasjon?
- Debattklimaet i kommentarfeltene forsøples av webroboter (boter) og middelaldrende “nettroll” som bevisst avleder debatten med desinformasjon, personangrep og krenkende kommentarer. Hvordan kan dere unge bidra til en mer konstruktiv og opplysende debatt om politiske spørsmål? Bli enige om fem regler som skal gjelde for debattinnlegg i sosiale medier.
- I forkant av politiske valg blir det spredt mye falsk informasjon på nettet. I dag kan både bilder og videoer av politikere enkelt manipuleres ved hjelp av kunstig intelligens (deepfakes). Diskuter hvordan dere kan gå fram for å avdekke løgn, desinformasjon og propaganda i sosiale medier i forbindelse med stortingsvalget i 2025. Få gjerne tips fra Medietilsynets nettside om kritisk medieforståelse: Stopp. Tenk. Sjekk. Slik avslører du desinformasjon og falske nyheter.
Publisert