I Mina og røverne blir vi kjent med et knippe egenartede mennesker. Målet med denne oppgaveseksjonen er å reflektere over menneskelige kvaliteter, og hvilke sider man bør dyrke ved seg selv for å stå i ulike situasjoner og utfordringer i livet. Disse oppgavene har ikke nødvendigvis noe fasitsvar, så ikke vær redd for å dele tankene dine.
Rune Cato
-
Skriv ned fem stikkord som du mener beskriver Rune Cato. Etterpå sammenligner du med hva de andre i klassen har skrevet. Var det noen ord som gikk igjen ofte? (Ble det mest positive eller negative beskrivelser?)
-
I flere sekvenser ser vi at Rune Cato er stressa og/eller sinna. Hvilke råd kunne du gitt ham for å få bukt med disse voldsomme følelsene? Noter ned noen tanker rundt dette; etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
-
Rune Cato verver seg som frivillig soldat i Ukraina, for å kjempe mot russerne. I filmen får vi høre ulike tanker rundt hvorfor han gjorde dette. Husker dere hvilke? Snakk sammen i klassen om hva dere tenker var Rune Catos motivasjoner bak en slik drastisk handling. (Ta dere tid til å tenke og diskutere, dette svaret kan bli nokså sammensatt.)
-
Gi ulike eksempler på at Rune Cato ønsker å gjøre gode ting for mennesker i og utenfor livet sitt.
-
Rune Cato sier at han ønsker å være en familiemann. Imidlertid, på spørsmål om hva som er det verste han har gjort, svarer han at han ikke har klart å ta vare på ungene sine. Han forteller: ”Jeg er så tom og låst inne i meg, at de fortjener ikke å ha meg som pappa.” Det er ingen tvil om at det er sider ved en tradisjonell papparolle som Rune Cato ville ha slitt med å håndtere, men snakk sammen i grupper om hvilke fine ting dere tror han ville ha klart å utrette som pappa.
Josh
-
Den 38 år gamle Josh, som vokste opp i et undergrunnsmiljø, har sonet om lag halvparten av livet sitt i fengsel. Mye av soningen skyldes besittelse av dop, innbrudd og storskala omsetning av tyvegods. Hva tror du er hans sjanser for å lære seg å leve et liv hvor han aldri bryter loven igjen? Snakk sammen i grupper.
-
Josh forteller at han for flere år siden ble muslim. Hvordan kan dette påvirke ham til å lettere velge mellom riktige og gale handlinger? Snakk sammen i klassen.
-
Josh spør de internasjonale gjestene fra Prison Radio International hva som skal til for ikke å havne i fengsel igjen. Svaret var «education». Hvordan kan utdanning bidra til at en tidligere kriminell ikke havner tilbake i fengsel? Snakk sammen i grupper.
Dennis
-
Snakk sammen om hva dere i løpet av filmen fikk vite om Dennis sitt liv. Hvilke av hans livserfaringer tenker du har vært positive – og hvilke har vært negative? Snakk sammen om dette i grupper, og begrunn tankene dine.
-
I løpet av sin soningstid har Dennis stått frem som homofil. Dennis forteller at han har slitt med å kunne oppføre seg som seg selv. Han har opplevd at det ikke har vært ”plass til identiteten sin” i et maskulint fengselsmiljø. Hvordan er det i miljø du kjenner til i din skolekrets? Er det plass for de som føler seg annerledes, eller er de erfaringene Dennis har gjort seg særegne for et fengselsmiljø? Diskuter i klassen.
Mina
-
Vi får, både direkte og indirekte, se og høre om ulike kapitler i livet til Mina. Snakk sammen i grupper om det dere får vite om Mina, og lag en tidslinje over livet hennes, hvor dere fyller inn så mange punkter som mulig – ut fra hva filmen forteller dere. Etterpå sammenligner dere med hva andre grupper har kommet frem til.
-
Mina forteller åpent om at hun i oppveksten opplevde at faren hennes var utagerende, og at hun ble splittet mellom kristen og muslimsk tro. Hun slet også med å føle seg norsk nok, noe som har satt spor inn i hennes voksne liv. Tror du noe av dette som hun opplevde traumatiserende som barn, kan ha blitt til noen av hennes styrker som voksen? Tenk gjennom dette individuelt, ta notater, og diskuter til slutt dette sammen i klassen. Begrunn tankene dine.
-
Det er ikke nødvendigvis lett å få voksne fengselsinnsatte til å åpne seg om livene sine. Hvilke personlige egenskaper tenker dere at Mina har, som gjør henne i stand til å nå inn hos kriminelle? Snakk sammen i grupper.
-
Tenk gjennom den jobben dere ser at Mina gjør i denne filmen. Hvilke sider ved Minas væremåte tenker dere kan være til inspirasjon for andre mennesker? Snakk sammen i klassen om dette, og hvor vidt dere tror jenter og gutter vil oppleve henne ulikt som forbilde. Begrunn tankene dine.
-
Mina opplevde å miste jobben sin i NRK fordi hun av mange ble beskyldt for å ha gått for langt med det hun sa og gjorde i radioprogrammene sine. (Bruk gjerne internett og gjør litt research på hva som skjedde den gang.) Tror dere noe av kritikken mot henne ville ha vært annerledes hvis hun hadde vært en mann? Diskuter i klassen.