Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren sitter i en hengehøye og ser på utsikten. Illustrasjon.
Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren sitter i en hengehøye og ser på utsikten. Illustrasjon.

Mennesket og naturen i "Kvitebjørn"

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne forteller en historie hvor mennesker står i svært tett relasjon til ulike dyr og naturlandskap. Hvilke rolle har naturen – både fauna og flora – i livet til lærere og elever ved din skole? Et av læreplanens tverrfaglige mål er bærekraftig utvikling. Det å da bruke tid på å knytte bånd mellom mennesker (elever!) og naturen, vil være en forutsetning for å kunne nå dette målet. 

Merk, her vil spørsmålene/oppgavene sannsynligvis appellere ulikt til de forskjellige klassetrinn, så her må hver lærer velge ut det som passer best for sin aktuelle elevgruppe.

  1. Hvilke ulike dyr så dere i filmen? Tenk dere godt om, og lag en liste sammen på tavla. Ta med både pattedyr, insekter, fugler. (Her kan musikkvideoen til Kven er vi-sangen på Youtube bidra til å friske opp hukommelsen.) Hvilke av disse dyrene har dere i klassen sett i virkeligheten? Hvor stor sjanse har man for å få sett disse dyrene i nærheten av hvor dere bor?
  2. Liv behandler dyrene rundt seg som sine venner, og hun bryr seg veldig om dem. Er vi mennesker flinke til å gi dyr vennskap og kjærlighet? Snakk sammen om hvilke dyr, som på ulikt vis, er en del av hverdagen vår – og diskuter hvor vidt vi mennesker er gode mot dem eller ikke.
  3. Kan mennesker være venn med alle slags dyr, eller finnes det dyr som er menneskers fiender? Er noen dyr slemme eller onde? Diskuter dette i klassen.
  4. I oppgave 8 i Praktiske oppgaver til Kvitebjørn oppfordres det til å mate fugler. Hvis dere gjør dette, klarer dere å lære dere navnene på noen av fuglene dere gir mat? Har dere tilgang til fuglebøker eller steder på internett, som kan hjelpe dere til å lære og kjenne igjen fugler? Og hva med blomster og trær? Snakk sammen om dere kan ha som mål å lære et visst antall navn på fugler, blomster og trær i løpet av skoleåret.
  5. I filmen ser dere mange slags naturområder, for eksempel fjell, skog og myr. Hvilke ulike naturområder har dere i nærheten av skolen deres? Omlag hvor mange dager i året bruker dere i disse naturområdene? Hvilke læringsaktiviteter kan man legge til disse områdene i stedet for i klasserommet? Diskuter i klassen, og lag en plan for deres neste besøk i naturen.
  6. I filmen ser vi ulike naturfenomener. Under kan du se en liste over flere av disse. Hvilke har du/dere selv opplevd? Snakk sammen i klassen om dere vet hva disse ulike naturfenomenene kommer av. Snakk også om hvor og når man eventuelt må dra for å oppleve disse i virkeligheten.
    • Nordlys
    • Regnbue
    • Fossefall
    • Lyn og torden
    • Tørke
    • Solnedgang
    • Fullmåne
    • Isbre
    • Skred
    • Bonus: Utsikt
Publisert