Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne forteller en historie hvor mennesker står i svært tett relasjon til ulike dyr og naturlandskap. Hvilke rolle har naturen – både fauna og flora – i livet til lærere og elever ved din skole? Et av læreplanens tverrfaglige mål er bærekraftig utvikling. Det å da bruke tid på å knytte bånd mellom mennesker (elever!) og naturen, vil være en forutsetning for å kunne nå dette målet.
Merk, her vil spørsmålene/oppgavene sannsynligvis appellere ulikt til de forskjellige klassetrinn, så her må hver lærer velge ut det som passer best for sin aktuelle elevgruppe.
- Hvilke ulike dyr så dere i filmen? Tenk dere godt om, og lag en liste sammen på tavla. Ta med både pattedyr, insekter, fugler. (Her kan musikkvideoen til Kven er vi-sangen på Youtube bidra til å friske opp hukommelsen.) Hvilke av disse dyrene har dere i klassen sett i virkeligheten? Hvor stor sjanse har man for å få sett disse dyrene i nærheten av hvor dere bor?
- Liv behandler dyrene rundt seg som sine venner, og hun bryr seg veldig om dem. Er vi mennesker flinke til å gi dyr vennskap og kjærlighet? Snakk sammen om hvilke dyr, som på ulikt vis, er en del av hverdagen vår – og diskuter hvor vidt vi mennesker er gode mot dem eller ikke.
- Kan mennesker være venn med alle slags dyr, eller finnes det dyr som er menneskers fiender? Er noen dyr slemme eller onde? Diskuter dette i klassen.
- I oppgave 8 i Praktiske oppgaver til Kvitebjørn oppfordres det til å mate fugler. Hvis dere gjør dette, klarer dere å lære dere navnene på noen av fuglene dere gir mat? Har dere tilgang til fuglebøker eller steder på internett, som kan hjelpe dere til å lære og kjenne igjen fugler? Og hva med blomster og trær? Snakk sammen om dere kan ha som mål å lære et visst antall navn på fugler, blomster og trær i løpet av skoleåret.
- I filmen ser dere mange slags naturområder, for eksempel fjell, skog og myr. Hvilke ulike naturområder har dere i nærheten av skolen deres? Omlag hvor mange dager i året bruker dere i disse naturområdene? Hvilke læringsaktiviteter kan man legge til disse områdene i stedet for i klasserommet? Diskuter i klassen, og lag en plan for deres neste besøk i naturen.
- I filmen ser vi ulike naturfenomener. Under kan du se en liste over flere av disse. Hvilke har du/dere selv opplevd? Snakk sammen i klassen om dere vet hva disse ulike naturfenomenene kommer av. Snakk også om hvor og når man eventuelt må dra for å oppleve disse i virkeligheten.
- Nordlys
- Regnbue
- Fossefall
- Lyn og torden
- Tørke
- Solnedgang
- Fullmåne
- Isbre
- Skred
- Bonus: Utsikt
Publisert