Oppgave
Nina er en kreativ og aktiv jente! I Nina og pinnsvinets hemmelighet ser vi mange eksempler på hva man kan finne på når man ikke har lyst til å være i ro.
La dere inspirere av denne filmen til å leke sammen – og å gjøre kreative aktiviteter!
- Gå sammen i grupper og tegn et kart over skolen og/eller skolegården. Så gjemmer dere en gjenstand på et sted som dere markerer med et kryss på kartet. Så bytter dere kart med en annen gruppe – og drar på skattejakt!
- Lek “min venn” sammen i klassen, hvor én og én elev skal tenke på et bestemt dyr, og de andre elevene skal finne ut hvilket kun ved å stille ja-/nei-spørsmål.
- Vincent, Ninas pappa, lager “tegnefilm” på “flippbok”-måten. (Dette kan også sees i filmens trailer.) Finn egnede bøker som dere kan tegne i (i hjørnene av boka), og lag deres egne korte animasjonsfilmer.
- Hvem har kikkert? Avtal å ta med kikkerter til skolen, og ta disse med til et naturområde i nærheten. Øv på å stille inn kikkerten slik at man kan se skarpt. Kjekt å kunne! Kjekt å komme seg ut!
- Mehdi øver seg på å høres ut som en katt. Velg dere et dyr hver, og øv dere på å lage lyder som ligner mest mulig på disse. Hvem i klassen klarer den beste etterligningen?
Tegneoppgaver
- Velg en av følgende idéer, og lag en tegning som du/dere også fargelegger:
- Nina og Mehdi på tur i skogen. Pinnsvinet må gjerne være med.
- Ludvig (som holder vakt utenfor fabrikken) og den skumle hunden hans.
- Nina som balanserer på mønet av fabrikktaket. Eller når hun faller ned og blir tatt imot av de andre.
- Velg et annet motiv inspirert av filmen. Heng gjerne opp de ferdige resultatene i klasserommet.
- Vi ser at pinnsvinet mislykkes som pannekakebaker, bilmekaniker, brannmann, massør med mer. Til slutt finner han seg en jobb som akupunktør! Velg deg et dyr, og lag en tegning av dette dyret på en arbeidsplass som passer perfekt!
Publisert