I filmen er vi tilstede når Gunnar Sønsteby, som gammel mann, møter en gruppe elever. Han forteller om sin virksomhet under krigen og svarer på spørsmål. Ikke alle spørsmålene er lette å svare på.
Skriv en kort tekst der du reflekterer over problemstillingene nedenfor. Alternativt kan dere notere stikkord og reflektere muntlig sammen i en klassesamtale.
- Se scenen i Nr. 24 (skolekino.filmrommet.no/nr-24-sonsteby-taler) hvor Sønsteby sier “Som ung trodde jeg at jeg levde i en etterkrigstid. Men så skjønte jeg at jeg hadde levd i en mellomkrigstid.” Forklar hva forskjellen går ut på. Hvordan var denne innsikten med på å endre han som person?
- Hva tenker du om din egen situasjon - lever du i en etterkrigstid, eller tror du at du lever i en mellomkrigstid? I hvilken grad preger svaret på dette spørsmålet de tankene du har om framtida?
- Under krigen var den norske motstandsbevegelsen ansvarlig for sabotasjehandlinger og likvidering av mange nordmenn, flere av disse var sivile. Se scenen i Nr. 24 (skolekino.filmrommet.no/nr-24-innrommelse) hvor Sønsteby blir konfrontert av en av elevene med dette, og hvor han svarer at det gjelder andre regler i krigstid enn i fredstid. Hva tenker du om det?
- Gjennom historien har mange frigjøringsbevegelser blitt stemplet som “terrorister”. Det gjelder for eksempel ANC i Sør-Afrika, kurdere i Tyrkia og Irak, og militante grupperinger i Palestina. Sett i lys av dette: var Sønsteby en terrorist?
- Hvilke spørsmål ville du ha stilt til Gunnar Sønsteby dersom du hadde vært tilstede under foredraget hans? Formuler tre spørsmål, og forklar hvorfor du ville ha spurt han om akkurat dette.
- Som motstandsmann satte Sønsteby sitt eget liv på spill. Til de unge sier han at for han var frihet viktigere enn det å overleve. Hvor viktig er frihet for deg?
- I dag er autoritære regimer igjen i framvekst over hele verden. Noen av disse kommer til makten via demokratiske valg. Hvorfor tror du mange frivillig velger å stemme på politikere som fratar folk frihet?
Publisert