To eldre kvinner med sorte kjoler og hodeplagg ser alvorlige ut.
To eldre kvinner med sorte kjoler og hodeplagg ser alvorlige ut.
Forfatter:

Oppgaver som handler om å relatere filmens problematikk til norske forhold. 

  • Sett dere inn i Straffelovens kapittel 18, Terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger. Undersøk om det er noen som er dømt etter disse paragrafene i Norge. Hva er argumentasjonen fra retten på dom eller frifinnelse? (Kilde: hr-2022-2418-a.pdf (domstol.no)) 
  • Les dere opp på saken med de såkalte IS-kvinnene, også de norske. Hva er likheten mellom historien til Rahma og Ghofrane og de norske IS-kvinnene? Vi har i Norge særlig blitt kjent med kvinnen som ble hentet ut av en IS-leir i Syria med barna sine, og de to søstrene fra Bærum som rømte fra Norge når de var 16 og 19 år gammel. Hva ser du av forskjeller?

Åsne Seierstad skriver om den yngste av Bærums-søstrene at: «Blant jentene i klassen dannet det seg raskt klikker som satte agenda for hva som var kult og trendy, hva som var viktig og hva som var latterlig, hvem var swag, hvem var classy og hvem var utenfor. Leila passet ikke inn i noens gjeng.» 
(Seierstad, Å. (2017). To søstre (7.utgave). Oslo: Kagge forlag, s. 191)

All faglig litteratur peker på at utenforskap er en viktig faktor for at noen velger en ekstrem vei i livet, enten det er religiøst eller i andre retninger. 

  • Bruk kildemateriale for å finne en definisjon på utenforskap. 
  • Søstrene gjorde det bra på skolen, men særlig den yngste hadde problemer med å få seg venner. Skolene har ansvaret for at elevene har et godt læringsmiljø, men hvilket ansvar har elevene selv? Begrunn svaret.
  • Søstrene ble radikalisert mens de gikk på ungdomsskolen og videregående skole. Hva ville du gjort hvis de var dine medelever? Har du noen gang kjent på utenforskap? Kan du nå si noe om hva som var årsaken til den følelsen?
  • Jobb sammen to og to eller tre og tre. Diskuter forskjellige typer av utenforskap. Hva kan disse formene for utenforskap lede til? Er det noen av oss – grupper eller individer – som er særlig utsatt for utenforskap? Hvordan kan vi som samfunn hindre dette? Hvordan kan dere som gruppe hindre dette? Og hvordan kan du, som et enkeltindivid hindre at noen havner utenfor?
    Hvordan kan du knytte disse diskusjonene om utenforskap til filmen som dere nettopp har sett? Hvem er utenfor i filmen? Og hvem eller hva er innenfor?
    Knytt også diskusjonen om utenforskap opp mot gruppearbeidets inndeling i familie og oppvekst, religion og sosioøkonomiske faktorer. 

 

Publisert 05.01.2024