To unge tunisiske kvinner sitter på siden av hverandre på en seng eller sofa. Begge er kledd i sort.
To unge tunisiske kvinner sitter på siden av hverandre på en seng eller sofa. Begge er kledd i sort.
Forfatter:

Her kommer noen ulike oppgaver om radikalisering. 

  1. Bruk kilder og legg frem en definisjon på radikalisering.
  2. Politisk engasjement er nødvendig for at demokratiet skal fungere. Men hvor går grensen mellom å være engasjert og det å bryte de demokratiske spillereglene? Hva er lov å gjøre?
  3. I denne filmen er et av temaene religiøs radikalisme. Gi eksempler på annen form for radikalisme. 
  4. Forsker ved Oslo Met, Lars Gule har uttalt at «radikalisering er et dårlig begrep». (https://fontene.no/nyheter/-radikalisering-er-et-darlig-begrep-6.47.348847.7a472c6b1f)

    Ta utgangspunkt i dette utsagnet og diskuter det i sammenheng med den definisjonen som dere har blitt enige om. 

     

Gruppearbeid radikalisering

Innledning:
Snakk sammen i plenum om filmen Olfas døtre. Gruppearbeidet skal bestå av å belyse fra flere sider bakgrunnen for at de to søstrene dro til IS-leiren. I den innledende praten kan det være at elevene ser flere grunner til at de dro. Vi har valgt å legge vekt på tre forskjellige, dog sammenvevde innfallsvinkler. 


Hoveddel (individuell – gruppe – presentasjoner):
Del klassen inn i 3 grupper. Hver gruppe får i oppgave å utforske hvert sitt område. 

  • Gruppe 1: Familie og oppvekst:
    Utforsk hvordan familiedynamikk og oppvekstmiljø kan ha påvirket jentenes valg.
    Hvordan er forholdet mellom Olfa og døtrene i oppveksten? 
    Får vi noen hint om hvordan Olfa hadde det i sin oppvekst? 
    Hvordan forhold vokser jentene opp med? Diskuter hvordan oppdragelsen til Olfa har påvirket jentenes valg. 
    Forholdet til stefaren – hvordan blir dette beskrevet og fremstilt? 
  • Gruppe 2: Religiøs kontekst:
    Utforsk hvordan tolkning av religion kan spille en rolle i radikalisering.
    Jentene har noen interessante diskusjoner med skuespillerne i filmen i forhold til religion 
  • Gruppe 3: Sosioøkonomiske faktorer:
    Utforsk hvordan av hvordan økonomiske utfordringer kan bidra til sårbarhet og tilgjengelighet for ekstreme holdninger. 
    Dette gjelder både i forhold til religiøse, ekstreme holdninger
    Men også i forhold til andre opprørske holdninger og handlinger  

Hver gruppe lager en presentasjon av funnene sine.
    
Diskusjon og oppsummering:    
1. Hver gruppe presenterer sine funn. 
Gjennomfør en diskusjon basert på IGP-presentasjonene.
2. Oppsummering i plenum av hovedfunn og refleksjon over påvirkningsfaktorene. 

Nettkilder:

 

Publisert 05.01.2024