To unge tunisiske kvinner sitter på siden av hverandre på en seng eller sofa. Begge er kledd i sort.
To unge tunisiske kvinner sitter på siden av hverandre på en seng eller sofa. Begge er kledd i sort.

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Ulike oppgaver som tar for seg det filmatiske i Olfas døtre

Sjanger 
Filmteoretiker John Grierson definerte dokumentarfilm som «en kreativ bearbeidelse av virkeligheten».  

Vi har også oppfattelsen av en dokumentarfilm handler om virkelige hendelser hvor personer opptrer som seg selv. Dette i motsetning til en spillefilm som bygger på et kunstnerisk utformet manus hvor handlingen framstilles av skuespillere.

  • Hvordan står den første definisjonen opp mot dette at «man skal være seg selv» i en dokumentarfilm?
  • Hvilke grep er det regissøren tar for å få frem historien slik hun eller han vil ha den i akkurat denne filmen?
  • Diskuter effekten av denne blandingen av «virkelige» personer og skuespillere. Videre: Hvordan påvirker den oss som publikum? I en rendyrket dokumenter blir vi, som nevnt tidligere, overbevist om at alt som er i en dokumenter er sant. Har vi samme overbevisning ved å se denne filmen? 

Den amerikanske filmteoretikeren og kritikeren Bill Nichols deler dokumentarfilmer inn i fem tradisjoner eller kategorier (typer): Den forklarende filmen, den observerende filmen, den interaktive filmen, den refleksive filmen og den performative filmen. 

Oppgaver: 

  • Gå til kilder og finn definisjoner på disse kategoriene.
  • Hvilke(n) av disse kategoriene vil du plassere filmen i og hvorfor? En dokumentarfilm kan høre hjemme i flere enn én av disse kategoriene, gjerne da i flere deler av filmen. Hvis du mener at denne filmen hører hjemme i flere kategorier, hvilke deler av filmen hører i så fall hjemme i hvilken kategori?

I dokumentarfilmer kan man ikke dikte opp en handling tilpasset en dramaturgisk modell. Men med bruken av skuespillere og innøvd manus går denne filmen imot det som vanligvis har blitt oppfattet som en dokumentarfilm. Hvilken effekt gir dette i filmen? 

  • Oppgave: Instruer andre i en iscenesettelse av en situasjon fra ditt eget liv.   

Filmanmeldelse 

Skriv en anmeldelse av filmen der du får klart fram dine egne meninger om filmen og begrunner disse, samt setter filmens innhold inn i en kontekst.  

En filmanalyse eller en anmeldelse kan gjerne struktureres på denne måten:  

  • Et anslag: En kjapp setning i begynnelsen for å si noe om hva leserne får presentert  
  • Innledning: Hva er handlingen i filmen? Dett e blir gjerne kalt en deskriptiv eller en beskrivende del. Viktig å ikke si for mye her, sånn at ikke handlingen blir «avslørt».
  • Hvordan fortelles historien? Kom gjerne inn på filmatiske virkemidler (kameravinkler, lyd, lys, musikk, klipping, bildeutsnitt osv.) Brukes intervjuer eller dokumentaropptak? Hvilke effekter får filmskapernes valg på deg som seer?  
  • En analysedel: Hva handler filmen om? 
    Hjelpespørsmål til lærer for å sette i gang elevene: Hva mener du er denne filmens viktigste budskap? Hvilke scener fra filmen gjorde mest inntrykk på deg?  Hva kan vi lære av filmen?  
  • Oppsummering: Hva synes du om filmen? Oppnår filmskaperen det hun ønsker?   

Publisert