Bildet viser en eldre herre som går langs en gate i en by. Han er kledd i en klassisk stil med en lang frakk, vest og slips. Solen er lav på himmelen, noe som indikerer at det kan være enten tidlig morgen eller sen ettermiddag. Mannen ser rett frem med et alvorlig uttrykk. Atmosfæren i bildet er rolig og bildet har en følelse av en liten by eller landsby.
Bildet viser en eldre herre som går langs en gate i en by. Han er kledd i en klassisk stil med en lang frakk, vest og slips. Solen er lav på himmelen, noe som indikerer at det kan være enten tidlig morgen eller sen ettermiddag. Mannen ser rett frem med et alvorlig uttrykk. Atmosfæren i bildet er rolig og bildet har en følelse av en liten by eller landsby.

One Life

Aldersgrense er 12
Aldersgrensen er 12 år
Bildet viser en filmplakat for filmen "One Life". Øverst på plakaten er det et bilde av en eldre mann med briller, og under ham er det et bilde av en kvinne med bølgete hår som ser alvorlig ut. I midten av plakaten står navnene til skuespillerne. Nederst på plakaten er det en scene fra filmen som viser en mann som holder et barn i armene sine, og de ser ut til å være på en togstasjon med mange mennesker rundt seg, inkludert noen soldater. Det er også en tekst som sier "Save one life, save the world".
Bildet viser en filmplakat for filmen "One Life". Øverst på plakaten er det et bilde av en eldre mann med briller, og under ham er det et bilde av en kvinne med bølgete hår som ser alvorlig ut. I midten av plakaten står navnene til skuespillerne. Nederst på plakaten er det en scene fra filmen som viser en mann som holder et barn i armene sine, og de ser ut til å være på en togstasjon med mange mennesker rundt seg, inkludert noen soldater. Det er også en tekst som sier "Save one life, save the world".

One Life

Film

Forfatter:
Rettighetshaver:

Filmen One Life tar utgangspunkt i en historisk hendelse. I 1938 annekterer Nazi-Tyskland området Sudetenland. Området er en del av Tsjekkoslovakia, men mange av innbyggerne der har tysk som morsmål. Tysklands annektering blir akseptert av både Frankrike, Russland og Storbritannia i et forsøk på å unngå ytterligere krigshandlinger i Europa.

Flyktninger strømmer til Praha. Både politiske dissidenter og familier av jødisk herkomst frykter for hva som vil skje med dem dersom nazistene etter hvert rykker videre inn i Tsjekkoslovakia. Dette er bakteppet da den britiske aksjemegleren Nicholas (Nicky) Winton drar til Praha for å bistå flyktningene med nødvendige papirer. Planen er å være der en uke, men synet av de forholdene flyktningbarna lever under, snur opp ned på hele livet hans. 

I en håpløs situasjon, velger Nicky å gjøre det alle mener er umulig. Han skaffer visum slik at 669 jødiske barn kan bli sendt med tog gjennom Europa til trygge fosterforeldre i Storbritannia. Men når vi møter Nicky som en omstendelig og geskjeftig eldre mann 50 år senere, er det sorgen over barna i det siste toget, det som aldri kom fram, som fremdeles hjemsøker ham.

Egnethet i undervisning

Det historiske utgangspunktet for One Life har klare likhetstrekk med det som skjer i vår tid, og det gjør den til en aktuell film som er godt egnet i skolesammenheng. Putins forsvar av den russiske annekteringen av Øst- Ukraina kan sies å ha mye til felles med Hitlers argumentasjon for annektering av Sudetenland. Den israelske regjeringen beskyldes for folkemord i Gaza. Og flyktningebarnas lidelser er de samme, nå som før. Filmen tar opp grunnleggende verdier som menneskeverd, diskriminering og etisk bevissthet, og den passer godt inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. 

Filmen er tilgjengelig for skolekino-visninger fra 07. juni 2024. 

Denne teksten er publisert med CC-lisensen CC-BY-NC-SA.

Publisert
Bildet viser to personer, en kvinne og en mann, som sitter i et kontor fra en tidligere epoke. Kvinnen har på seg en mørk lue og en lilla jakke med pelskant, mens mannen er kledd i en mørk stripete dress og har briller. Bak dem er en bokhylle fylt med bøker, og foran dem på skrivebordet er det gamle fotografier i rammer og eldre kontorutstyr. Rommet gir et inntrykk av å være fra første halvdel av det 20. århundre, og atmosfæren er formell og profesjonell.
Det ser ut som du er utenfor de områder vi kan vise film.