Få en bedre forståelse av handlingen i filmen Flukten over grensen, ved å arbeide med disse oppgavene.
(Noen av disse spørsmålene kan anses som vanskelige, og er kanskje ikke egnet for de yngste i filmens målgruppe.)
- I starten av filmen ser vi Otto delta på et NS-møte. Hva var NS under den andre verdenskrig?
- Per forteller at han ”nesten er en del av motstandsbevegelsen”. Hva var motstandsbevegelsen under andre verdenskrig?
- På tur til Sverige prøver barna å finne en som heter Johansen, han er grenselos. Hva vil det si å være en los?
- I filmen hører vi nazister snakke tysk. Skjønte du noen av de tyske ordene? Vet du om norsk og tysk er veldig forskjellig, eller er det mulig for oss å forstå hverandre i noen grad?
- Når Gerda forteller om de tre musketerer, sier hun det kjente mottoet ”En for alle, alle for en!”. Hva betyr dette? Hvorfor passer dette mottoet godt for de fire barna i filmen?
- Faren til Gerda og Otto sier at de må ta med julegavene i kjelleren til tanta i Halden, men når han sier ”julegaver”, mener han noe annet. Hvorfor snakker han på denne måten?
- I filmen finner vi flere symboler (Hva er et symbol?) For eksempel, når Gerda og Sara i slutten av filmen, for andre gang sammenligner størrelsen på hendene sine, da sier Gerda ”du har vokst”. Kan dette bety noe mer enn at Saras hånd er blitt større i løpet av de siste dagene? Og hva med at Daniel og Otto? Til slutt i filmen bytter de to guttene sko med hverandre? Kan det symbolisere noe? I tillegg ser vi stadig klipp av en ørn som flyr over skogen som barna flykter gjennom. Er det mulig at denne ørna har sin egen betydning i denne filmen? Dere kan også snakke om Gerdas kappe (som egentlig er et forkle); hva tror du denne kappen symboliserer for Gerda?
- I slutten av filmen hører vi Otto fortelle familien sin denne gåta: Hva sa den ene tørrfisken til den andre? Svar: Long time, no see. Svaret er et ordspill som kan være vanskelig å forstå. Klarer noen i klassen å forklare denne gåta for alle de andre?
Publisert