Oppgave
I denne oppgaven skal dere ta stilling til en rekke påstander ved å bevege dere rundt i klasserommet.
Samle dere i midten av klasserommet. Bestem hvilken side av klasserommet som skal være ‘enig’, og hvilken side som skal være ‘uenig’. Les opp påstandene nedenfor, én av gangen. Ta dere litt tid til å tenke over påstanden før dere bestemmer dere. Dersom man er enig i påstanden, går man til den ene siden av klasserommet; er man uenig, går man til den andre siden. Snakk sammen og hør på hverandres begrunnelser for hvorfor dere står på den siden dere gjør. Det er lov å bytte side underveis hvis man blir overbevist av andres argumenter. Samle dere i midten av klasserommet mellom hver påstand.
- Wardi har mulighet til å gå på skole.
- Det er lett for Wardi å bestemme over sitt eget liv.
- Wardi har mulighet til å skape en god fremtid for seg selv.
- Det røde kortet Wardi har med seg gjør at hun trygt kan reise til og fra skolen.
- Wardi får oppfylt de viktigste menneskerettighetene.
- Det finnes en løsning på konflikten mellom Israel og Palestina.
- Hendelser som har skjedd før man ble født er med på å påvirke hvem man er.
- Man kan ha hjemlengsel til et hjem man aldri har kjent.
Denne oppgaven er basert på undervisningsopplegget til FN-sambandet, og er bearbeidet med tillatelse fra dem.