For en lærer er det ulovlig å ha et kjæresteforhold til en elev. Som voksenperson er det lærerens ansvar å sette grenser. I disse oppgavene skal dere samtale i grupper om hvilke følelser det er lov å gi uttrykk for i møte mellom elev og lærer, og hvor grensen går for det som kan kalles overgrep.
- Johanne får en god klem og blir invitert inn når hun gråtende oppsøker læreren Johanna på hennes hjemmeadresse. Var det riktig av læreren å reagere på denne måten? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvilke andre alternativer kunne hun valgt å benytte seg av?
- Den første tanken til Johannes mor er at datteren er utsatt for et overgrep fra lærerens side. Hun velger likevel å ikke anmelde forholdet. Var det riktig av henne, eller burde hun ha varslet skolen?
- Finn ut hva begrepet “stalking” betyr. Diskuter i hvilken grad Johannes oppførsel i forhold til fransklæreren kan kalles stalking.
- Kjenner dere til noen kjente personer som har blitt utsatt for stalking? Hva skjedde, og hvilke konsekvenser fikk det for dem?
- I samtalen med Johannes mor antyder Johanna at oppmerksomheten fra Johanne også kan oppfattes som et overgrep. Hva tenker dere om denne påstanden?
- Hvilke grep bruker Johanna for å markere at hun ikke er interessert i et kjæresteforhold til Johanne? Burde hun ha gjort det på en annen måte?
Publisert