I filmen Lærerværelset får vi innsikt i skolen som minisamfunn. Dette samfunnet består av mennesker som innehar ulike roller: elever, lærere, rådgivere, miljøarbeidere, rektorer og avdelingsledere, kontormedarbeidere, renholdsoperatører og vaktmestere. Måten vi oppfører oss på i den rollen vi har, er styrt både av formelle og uformelle normer. Ordensreglementet på skolen er et eksempel på formelle normer. Vanlig skikk og bruk er eksempel på uformelle normer.
Jobb sammen i små grupper med disse oppgavene.
- Lag en liste med to kolonner. I den ene kolonnen noterer dere formelle normer som gjelder for elevrollen. I den andre kolonnen noterer dere uformelle normer som gjelder for elevrollen på deres skole. I parentes skriver dere hvem som er normsendere, altså hvem som formidler disse forventningene til dere som elever.
- I alle klasser finnes det noen elevtyper vi kjenner igjen, for eksempel “nerder”, “flinke piker” eller "klassens klovn”. Forsøk å beskrive disse elevene i Claras klasse som elevtyper: Oskar, Ali, Tom, Jenny og Vera. Kjenner dere igjen denne måten å opptre på fra egen skole?
- Når penger forsvinner fra lærerværelset, faller mistanken på Ali. Foreldrene hans er tyrkiske. Tyrkere utgjør den største innvandrergruppen i Tyskland. Hvorfor blir Ali mistenkt? Hvordan tror dere Ali og hans foreldre opplever å bli innkalt til rektors kontor? Hvilke konsekvenser får det for Ali i ettertid?
- Beskriv måten Carla opptrer på i rollen som lærer. Sammenlign med lærerrollen slik dere kjenner den fra norsk skole. Hva er likt? Hva er forskjellig?
- Carla bruker ulike pedagogiske “knep” for å skape ro og samhold i klassen. Hva gjør hun? Hadde disse “knepene” fungert i deres klasse? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Etter hvert vender lærerkollegene seg mot Carla. Hva er det de reagerer på? Hvilke normer er det hun bryter?
- Hvem har dere mest sympati med, Carla eller kollegene hennes? Husk å begrunne synspunktene deres for de andre i gruppa.
Publisert