Romys Salong
Romy må tilbringe tid hos sin strenge mormor, men oppdager snart at det kan føre til noe helt uventet.
Foreldrene til 10 år gamle Romy er skilt. Hun bor hos moren, men må være hos sin mormor, som driver frisørsalong, etter skoletid. Romy liker ikke så godt å være hos bestemoren som både er gammeldags og streng. Men forholdet deres blir stadig bedre etter hvert som Romy får hjelpe til i frisørsalongen.
Etter hvert oppdager Romy at mormor har små problemer i hverdagen. Hun glemmer blant annet avtaler og har problemer med å holde styr på regnskapet. Bestemoren blir stadig mer glemsk, roter bort ting og klarer seg etter hvert ikke alene. Samtidig blir forholdet til Romy enda tettere, og Romy gjør alt hun kan for å hjelpe mormor med å ha det bra.
Filmens egnethet i skolen
Filmen inneholder ingen scener som antas å være skadelig for de yngste, og den er derfor tillatt for alle.
I skolesammenheng egner filmen seg godt til undervisning i barneskolen (særlig fra 2. trinn og oppover). Den evner, fra et barneperspektiv, å belyse viktige tema som skilsmisse og sykdom (Alzheimer), noe som gjør filmen varm og tilgjengelig til tross for en alvorlig tematikk. Filmen viser hvordan vi som mennesker er avhengig av, og kan hjelpe hverandre. Den tydeliggjør også forholdet mellom barn og voksne, samtidig som den snur opp ned på de tradisjonelle forestillingene om hvem som har ansvaret for hvem.
I overordnet læreplan berøres det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, og tematikk som menneskeverd, helse og identitet.
Oppgavene til filmen er basert på det danske undervisningsopplegget Romys Salon (filmcentralen.dk), og er oversatt og bearbeidet med tillatelse fra Det Danske Filminstitut.