Stillbilde fra "Ruffen: Sjøormen som ikke kunne svømme". En gruppe fantasifigurer ruller sammen inni en ring. Illustrasjon
Stillbilde fra "Ruffen: Sjøormen som ikke kunne svømme". En gruppe fantasifigurer ruller sammen inni en ring. Illustrasjon

Selvtillit og samarbeid

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Ruffen er en liten sjøorm som viser stort mot i løpet av fimen. I begynnelsen er han ganske redd og skiller seg fra de andre sjøormene ved at han ikke kan svømme, og det blir han erta for. Sjøormene har et tilsynelatende idyllisk samfunn på øya, men de er ikke så flinke til å jobbe sammen. De setter oftest seg selv først. 

Disse oppgavene skal få elevene til å reflektere rundt hvordan Ruffen får tro på seg selv og rundt viktigheten av samarbeid.

  1. Hvorfor tror du ingen av sjøormene melder seg frivillig til å skaffe et nytt skjerf til onkel Ludvig? 

  2. Ruffen kan ikke svømme, men likevel velger han å dra ut på den farefulle reisen mot tørt land. Hvorfor tror du Ruffen velger å gjøre dette selv om han synes det er veldig skummelt?

  3. Flere ganger i løpet av filmen sier Ruffen at han ikke er en “stor mark”. Hva tror du Ruffen mener med det? Hva er forskjellen på en mark og en sjøorm?

  4. Ruffen er annerledes. Han er den eneste sjøormen som ikke kan svømme. Hvordan tror du det er å være den eneste som ikke klarer noe alle andre kan? 

  5. Har du noen gang prøvd å gjøre noe du egentlig synes er skummelt? Var det noen som hjelp deg? Hvordan føltes det etter du hadde prøvd det?

  6. Sammenlikn fellesskapet mellom dyrene i dyrehagen og sjøormene. Dyrene i dyrehagen sier “absolutt alle sammen skal være med”, mens sjøormene er mest opptatt av sitt eget beste. Hvorfor tror du det har blitt sånn? Hva tror du er grunnen til at sjøormene endelig klarer å jobbe sammen på slutten av filmen? 

  7. Kom med eksempler på hvordan Ruffen og dyrene i dyrehagen samarbeider når de rømmer fra dyreinspektøren og Gregor. 

Publisert