Hvordan skapes spenning i en film? I disse oppgavene ser vi nærmere på synsvinkler i en scene fra Sirocco og vindens rike, og reflekterer over ulike ekteskapsbegreper.
Se scenen hvor Julie og Selma forsøker å stoppe vielsen (skolekino.filmrommet.no) på nytt, gjerne flere ganger, og samtal rundt oppgavene under.
- Hva har de som har laget filmen gjort for at denne sekvensen skal bli så spennende som mulig? Snakk sammen i klassen om ulike virkemidler som er tatt i bruk.
- Hva er en synsvinkel? Finn ut av dette, og etterpå ser dere de første tretti sekundene av scenen på nytt og teller hvor mange ulike synsvinkler som er brukt. (Før dere begynner å telle, kan dere jo gjette hvor mange synsvinkler som er brukt ila. dette halve minuttet.) Til slutt kan dere snakke om hvorfor dere tror filmskapere bruker så mange ulike synsvinkler?
- Kaja har ikke lyst til å gifte seg med ordførerens sønn. Snakk sammen om hva dere mener bør være en forutsetning for at to mennesker skal gifte seg med hverandre.
- Hva er oppgaven til en prest når to stykker skal gifte seg?
- Presten på ”Bryllupssøya” sier at ”jeg vier dere herved i ekteskapets lenker.” Hva betyr ordene ”å vie”, ”herved” og ”ekteskapets lenker”?
Publisert